Tuesday, March 29, 2011

Fiskehode

Jeg er nok langt fra den eneste som syns fiskeluene er kule – i skrivende stund er så mange som 3347 fiskelueprosjekter registrert på Ravelry. Oppskriften får du gratis på Knitty - supert restegarnprosjekt, og en glimrende mulighet til å leke seg med farger og striper og mønstre! Jeg har strikket to, begge med dobbel tråd Holst supersoft og pinne 4.5. Det resulterte i luer i voksenstørrelse, men til mannen med stort hode (!) la jeg opp noen få ekstra masker.

Stripefisk

Veldig morsomme luer å strikke - og visstnok også morsomme luer å ha på seg, ifølge mottagerne som får både oppmerksomhet og mer eller mindre artige kommentarer når de rusler rundt med en gapende fisk på hodet. Både kjapp og artig strikk, altså, og denne fisken har vært ferdigstrikket siden jul – men å klippe ut to små rundinger i filt og sy dem på sammen med to knapper, se dét tok tid!

Actionbilder må til, og ettåringen stilte noget motvillig opp som modell med altfor stor lue:

Fiskehode

Jeg brukte ca 80 gram Holst supersoft til en fisk, pluss litt hvit filt og to små svarte knapper til øyne.

9 comments:

  1. Åååå, slike fiskeluer er såååå søte! *smelte*

    Har laget en selv en gang, men guttungen min nekter å bruke den :(

    ReplyDelete
  2. Så stilig!
    Jeg har kjempelyst til å prøve meg på en, men har aldri strikket etter engelsk oppskrift før. Er den vanskelig å forstå?

    ReplyDelete
  3. Takk for kommentarer! =)

    Frances: Neida, ikke vanskelig! Engelske oppskrifter er generelt mye bedre forklart enn norske, så når man bare har engelske strikkeuttrykk og forkortelser inne er de som regel veldig enkle og greie å strikke. Og hvis du står fast må du gjerne spørre, altså =)

    ReplyDelete
  4. Herlig lue på søt modell.

    ReplyDelete
  5. Kjempesøt lue, og nydelig liten modell. Men nå håper jeg luesesongen snart er over for i vår...

    ReplyDelete
  6. Det ligger en award til deg i bloggen min :)

    ReplyDelete
  7. Mye fint og artig her på bloggen din. Jeg henger meg på!
    :)

    ReplyDelete
  8. Hoho, denne strikket jeg til nevøen min, men EN gutt på gamleskolen hans mobbet han for den, så da turte han ikke bruke den mer på skolen. Men han har brukt den innimellom da. Synes de luene er råkule jeg, så jeg må nok strikke en til meg selv også tror jeg. Og til mannen som jo tross alt er lærer ;)
    Utrolig lekker fargekombo, og genialt med knapp i steden for kryss. (Det ser LITT makabert ut med de fiskene med kryss til øyne, noe jeg også gjorde selv).

    Digger bloggen din!

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)