Tuesday, March 1, 2011

Påfuglen har landet

En snill dame vi kjenner fyller 60 i begynnelsen av mars, og i gave får jubilanten et nytt sjal. Mønsteret til Peacock shawlette ble kjøpt på Ravelry, og selv om designerens lovnad om “a very quick and easy project that you can finish within no time” muligens var l i t t i overkant optimistisk, så var det et rimelig greit strikkeprosjekt.

Jeg er absolutt ikke noen dreven sjalstrikker, og dette var første gang jeg har vært borti et mønster der man strikker sjal nedenfra og opp – det skulle altså legges opp 273 masker, med en anbefalt oppleggsmetode (stretchy knitted cast-on) som undertegnede syns var noget knotete og langtekkelig, og som involverte bruk av både heklenål og en del mindre pene gloser. Neste gang tror jeg nok at jeg bruker vanlig opplegg, aka “long-tail cast-on”, som er den oppleggsmetoden nordmenn flest vanligvis foretrekker. For en neste gang, det tror jeg det blir – det perfekte påfuglgarnet ankom nemlig postkassen min i dag!

Påfuglsjalet ble strikket i alpakka fra Drops på pinne nummer 4, og det gikk med mindre enn to nøster.

IMG_8217-1

4 comments:

  1. Nydelig! Skal bli koselig å følge bloggen din.

    ReplyDelete
  2. Gratulerer med blogg:-)
    Flott sjal!

    ReplyDelete
  3. Gratulerer med ny blogg. Gleder meg til å se alt du skal trylle frem. Dette sjalet var aldeles nydelig, og artig at det ble strikket "feil" vei.

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)