Sunday, March 20, 2011

Rååååsa!

Jeg liker ikke rosa. Ikke i det hele tatt. Ettåringen kles i rødt, oransje, gult, grønt, turkis, blått, lilla – men rosa er ganske fraværende i klesskapene hennes. (Inntil videre, regner med at hun etterhvert ber om medbestemmelsesrett når garderoben skal fornyes, og ser med gru fram mot rosa Hello Kitty. Med glitter på.)

Men dette sjalet er ikke til meg, og mottager syns rosa er flott. Så når jeg ramlet over rosa Bugga! hos Sanguine Gryphon måtte jeg jo nesten bare slå til, at det er Bugga! jeg strikker med gjør den rosa kamelen ganske mye enklere å svelge! Jeg ble dessuten positivt overrasket når garnet kom i posten, det er (mye) mer lillatoner i det rosa enn jeg forestilte meg ut fra bildene på skjermen min.

råååsa

Jeg valgte Aestlight, vel vitende om at en del har fått for lite garn når de har prøvd å strikke dette sjalet med én hespe Bugga! (i mønsteret oppgis det at man trenger 402 meter garn til den minste størrelsen av Aestlight, og en Buggahespe har 377 meter). Men jeg hadde 119 gram garn (en hespe oppgis til 4 oz/113 gram) og jeg strikker heller stramt enn løst, ergo burde det være greie sjanser for at dette skulle holde. Har en tendens til å strikke fortere og fortere mot slutten når det er litt tvilsomt om jeg har nok garn (alle vet jo at dét hjelper veldig!), og de siste “taggene” ble strikket i rekordfart – men det rakk! Med grei margin, faktisk – jeg hadde til og med et par gram til overs. Anbefaler med andre ord ikke å prøve det samme, dette ble litt i overkant spennende (og man velger gjerne ikke strikking som hobby om man er ute etter spenning i hverdagen).

Som nevnt tidligere er jeg ikke noen dreven sjalstrikker, og Aestlight er konstruert på en måte jeg ikke har vært borti tidligere: man strikker først rillestrikkdelen av sjalet, fra spissen og opp – og så plukker man opp masker langs kanten og strikker mønsterdelen. Veldig artig måte å strikke sjal på, og jeg tror nok jeg kommer til å strikke Aestlight til meg selv også. Men det blir definitivt ikke rosa!
Jeg syns resultatet ble bra – rosa (med lillaskjær!), joda, men litt fint likevel?

IMG_8400

11 comments:

  1. Nydelig sjal, jeg er heller ikke så veldig glad i rosa, men har ei frøken her som har elsket det. Heldigvis er rosaperioden over, nå går det mye i turkis.

    ReplyDelete
  2. Ingen hemmelighet at jeg har hatt mange meninger om rosa, men synes nå at rosa sammen med noe kan være fint. Gjerne med rødt.

    Aestlight er kjempefint! Jeg har strikket og gitt bort, men øsnker meg et selv.

    ReplyDelete
  3. Jeg er nok en av dem som liker rosa og bruker rosa( ikke babyrosa)...:) Dette sjalet synes jeg var kjempelekkert i en nydelig farge:)

    ReplyDelete
  4. Sjalet er kjempeflott. Rosa kommer du nok ikke unna med en liten jente i huset.

    ReplyDelete
  5. Kjempeflott! Og så er det eg som skal få bruke det;o) Klem fra en stolt mamma

    ReplyDelete
  6. flott sjal. herlig mønster på det! Her i huset har vi emigrert litt over til lilla, selv om de egentlig skulle hatt alt rosa så blir det snikt inn i litt andre farger inni mellom. man får liksom plutselig nok av rosa jenter!

    ReplyDelete
  7. Så lekkert sjalet ble!
    Jeg så kommentaren din på bloggen min (om Anna Karenina-lua), og jeg måtte jo bare bruke bildet ditt.. DET fantastiske røde håret, og min yndlingsfarge på lua! :)

    ReplyDelete
  8. Syns sjalet ble rålekkert. Så fristet ble jeg at jeg skal prøve meg på dette sjalet jeg også. Jeg har ikke strikket sjal før..tvi tvi.

    ReplyDelete
  9. Nydelig sjal du har strikket. Jeg har sett på dette sjalet lenge, men når man skal strikke det i flere etapper så feiger jeg litt ut.

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)