Saturday, March 12, 2011

Regnbueteppe

Regnbueteppet ble påbegynt i fjor høst en gang, men ble slengt i en pose og stappet i en skuff lagt vekk i pur irritasjon over garnet. Teppet er strikket i Aade Lõng Artistic 8/2, et estisk ullgarn som ligner mistenkelig på både Evilla og Kauni. Har strikket en del i dette garnet før også, og vet godt at det iblant er en del knuter på tråden, at produsenten tydeligvis ikke syns det spiller noen rolle om fargeskiftene ikke passer sammen der tråden er brutt, og at kvaliteten på garnet generelt kan være noget varierende. For å si det pent. Men hespet mitt må uansett ha vært et skikkelig mandagsprodukt: i et eneste hespe var det ikke én, ikke to, ikke fem eller fjorten – men s j u o g t j u e – 27 – to-syv – tjuesju knuter! Det er mange knuter, det! I tillegg var tråden så tynn mange steder at den så ut til å kunne ryke om man skulle finne på å puste pittelitt tungt på den.

IMG_8336

Men, etterhvert ble det nå teppe av elendigheten, og i hespe nummer to var det faktisk ikke en eneste knute. Ettåringen elsker teppet sitt, og syns fargene er superflotte (vanligvis bryr hun seg ikke om strikketøyet mitt, men dette teppet ville hun støtt og stadig bort og plukke på!) - jeg er egentlig ikke så glad i flerfarget garn, men har en svakhet for regnbuegarn med lange fargeskift. Min indre hippie som taler, muligens.

IMG_8348

IMG_8359

Jeg brukte 290 gram Aade Lõng Artistic 8/2 og pinne nummer 6, og teppet måler ublokket ca 1.25 x 1.25 meter. Oppskrift på babyteppe med hullkant, strikket på skrå, finner du i Strikk til Nøstebarn – sånn omtrent verdens enkleste teppe, og fargeskiftene i garnet gjør all den kjedsommelige rillestrikken l i t t mer spennende.

Garnet ble innkjøpt i Tallinn hos Pronksi Lõngapood som ligger like ved Viruporten, “hovedinngangen” til gamlebyen, i Viru 13/15. Garnbutikken er litt dårlig skiltet, men du finner den i kjelleretasjen av handlesentret De la Gardie. Se etter Lindex (Og McDonalds på den andre siden av gaten), så finner du garnbutikken også! Pronksi har flyttet! Den nye butikken finner du i Müürivahe 32, sånn ca tjue sekunder å gå fra den gamle butikken. Müürivahe er en tverrgate til Viru, og gaten er nok mest kjent for alle "genserdamene" som har boder langs muren, her selges absolutt alt mulig av strikkeklær (mye maskinstrikk). Pronksi befinner seg i den delen av Müürivahe som fortsetter på den andre siden av Viru, her.

Pronksi har flyttet igjen! Ny adresse: Aia 4 (fremdeles i gamlebyen).

Pronksi har bra utvalg av estisk ullgarn, både 8/2 og 8/1 (lace), i massevis av flotte farger, både med og uten fargeskift – i tillegg til et greit utvalg importert garn. Og så har de Addi rundpinner, til rundt 5 euro per stk. Favorittgarnbutikken min i Tallinn!

IMG_7422_medium2
IMG_8364

6 comments:

  1. Nydelig teppe!

    Men guri så mange knuter! Jeg hadde bare en knute da jeg strikket regnbuekjole, og håper jeg er like heldig hvis jeg skal strikke teppe.

    ReplyDelete
  2. 27!!!! Da lurer jeg på om jeg hadde orket fortsette, gitt...

    ReplyDelete
  3. Nydelig teppe! Regnbuefarget garn er faktisk veldig fint, selv om jeg er enig med deg, flerfarget garn trenger ikke være fint... :D

    27 knuter??? Jeg vet litt hvordan det er, man tror for hver gang man møter på en ny knute at NÅ må det da være siste...

    ReplyDelete
  4. For et nydelig teppe ;) Herlige farger. Tror jeg hadde blitt temmelig forbanna sjøl ja om jeg hadde funnet 27 knuter.....men teppet ble nå nydelig likevel ;)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)