Wednesday, March 2, 2011

Rett vest

Av alt jeg strikker til ettåringen, så er vester og tunikaer blant det som blir desidert mest brukt. Vi er glade i ull her i huset, og knøttet iføres ull året rundt. Ullgenser inne blir for varmt for en aktiv liten jente som helst ikke sitter stille i mer enn to minutter om gangen, og bare ullbody blir for lite nå på vinteren, så ullbody med ullvest eller ullkjole utenpå er standardantrekket til småtten for tiden. Selv med hyppig bruk av nuppefjerner begynte de fleste av vestene hennes å se i overkant velbrukte ut – så her trengtes minst et par nye!

Første prosjekt av pinnene var Susannetrøyen fra Strikk til nøstebarn. Jeg brukte to og et halvt nøste Gjestal babyull fra lageret, pinne nr 2.5, og masketall til størrelse 5-6 år – og endte opp med en vest i størrelse to-tre år. Litt stor til jenten min enda, men tipper den passer fint til høsten. Grønne dinosaurer går i kø nederst på trøyen, som fikk grønn heklekant rundt halsåpningen, og grønne knapper.

IMG_8202-2

Jeg har hørt fra flere at Non Stop Top (gratismønster på Ravelry) er liten i størrelsen, så jeg la opp til den største størrelsen (6-8 år!) til ettåringen min. Ribbestrikk er superelastisk, så vesten passer greit nå, enda bedre til høsten – og sannsynligvis i minst et par år til! Veldig enkel og grei å strikke, og absolutt ingen montering – sånt liker vi, og nonstop nummer to er på pinnene allerede.

IMG_8278

Én rød stripe pluss rød knapp frisker opp blant alt det gråhvite. Jeg brukte circa 60 gram New Zealand lammeull og Holst supersoft fra lageret, og pinne 3.

IMG_8274-1

3 comments:

  1. Flotte ting du har strikket. Deilig med ull hele året :-)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)