Saturday, March 5, 2011

Strikk til nyfødtintensiven, Haukeland

Iblant kommer det innlegg på blogger, eller kampanjer på diverse strikke- og hobbyfora, med oppfordring om å strikke votter, sokker, luer og tepper til nyfødtintensivavdelingene ved ulike sykehus rundt omkring i landet. Flott tiltak, som jeg også vil være med på. Jeg har vært i kontakt med nyfødtintensiven ved Haukeland, og der vil de svært gjerne ha strikkegaver!

Om du har lyst til å strikke, opplyser Rikshospitalet at teppene til de minste barna gjerne kan være på størrelse med et A3-ark (ca 30x40 cm) - men Haukeland vil gjerne ha større tepper også, som foreldrene kan svøpe babyen i og som barnet kan ha glede av lenge.

Votter, sokker og luer i myk ull varmer godt, og syke små kropper har ekstra behov for varme. Husk på at det ikke bare er premature barn innlagt ved nyfødtintensiven, så de vil gjerne ha plagg som passer større nyfødte, også. Bruk mykt ullgarn som ikke loer, gjerne babyull. Her fins en samling lueoppskrifter i prematurstørrelse (på engelsk). Jeg tenker å strikke noen par “vottesokker” fra Myk Start av May B. Langhelle (bibliotekene har den!), eller muligens noen spiralsokker (enkel oppskrift på engelsk) – de kan brukes både som votter og som sokker, og passer lenge. Det er viktig at sokker og luer er elastiske, så de ikke klemmer rundt eventuelt utstyr barnet er tilkoblet.

Jeg gikk på jakt i garnlageret mitt, og til teppet valgte jeg et bringebærrødt nøste med det aller mykeste garnet jeg kunne finne: Arwetta ekstra fin merino (fra 123knit). Garnet er superwashbehandlet, og det vil jeg tro er en fordel til denne typen strikk.

IMG_8304

Dette teppet måler ca 45x45 cm, og er strikket på skrått, en veldig grei måte å strikke på når man har begrenset garnmengde. Legg opp tre masker, og øk en maske på hver pinne til teppet er halvparten så stort som du vil ha det (eller til du har brukt opp litt mindre enn halvparten av garnet). Når du er halvveis på teppet starter du å felle, ved å strikke to masker sammen en gang per pinne. For å få en fin kant på teppet tar jeg første masken løst av pinnen, og strikker to masker før jeg øker (eller feller) en maske
.
Jeg strikker til Haukeland, men jeg vil tro alle nyfødtintensivavdelinger blir glade for strikkegaver. 

5 comments:

  1. Jeg vil også gjerne strikke til Haukeland. Bor du i Bergen siden du vil strikke til Haukeland, jeg bor i Åsane. Men hvorfor trenger de dette på Haukeland og andre sykehus? Har de ikke utstyr der? Får foreldrene med det barnet bruker hjem?

    ReplyDelete
  2. Jepp, jeg er fra Bergen - så Haukeland blir liksom det naturlige valget. =)

    Klart de har både klær og tepper til de små på norske sykehus - men for det første er hjemmestrikkede ullplagg og -tepper litt ekstra gode, myke og varme, og i tillegg er forhåpentligvis hjemmestrikk i mange farger og varianter med på å gjøre sykehustilværelsen pittelitt triveligere - litt mindre institusjonspreg, kanskje.

    Barnet får strikkegaven sin til odel og eie, ja. =)

    ReplyDelete
  3. strikke pinnene kommer frem i dag, og her blir det strikking til prematur i dag.
    men det ene teppet blir rett til en venninne av meg sin lille som ligger der oppe nå, og deres i eie etterpå.

    men skal på jakt etter sokkepinner for å strikke bittesmå luer... og forhåpentligvis flere tepper til NFI

    ReplyDelete
  4. Har ikke sett dette innlegget før nå, men syns det er flott med strikk til de minste minste. Min nyfødte temmelig store minstemann tilbragte en liten stund på nyfødtintensiven på Haukeland, og jeg så flere små miniatyrbabyer der med strikkaluer på bitte bitte små hoder uten hverken hår eller isolerende fett. Tipper forelderene dems satte umåtelig stor pris på at noen hadde tenkt på dem, helt uten å kjenne dem!

    Organisasjoner som "Tepper som varmer" tar imot tepper til større barn også, jeg har sendt dem noen på ca 60x80 cm. Og ja, tror superwash er essensielt til den typen strikk som må kunne vaskes mye og ofte.

    ReplyDelete
  5. Alle gaver som strikkes/sys får barnet til odel og eie. Og blir med barnet hjem når de reiser. Veldig koselig med små søte plagg som passer. Mange barn har ikke rukket og få sine egne plagg enda. Og så er det kjekt å få en liten oppmerksomhet og ett lite lyspungt for foreldre i som kanskje har det litt vanskelig. Fine farger lyser opp i en hvit sykehus verden, hvor det også gjerne er mye maskiner og medisinsk utstyr.
    Noen barn blir værende på avdelingen i mange uker, og det er artig å se at gaver ofte brukes lenge etter barnet er reist hjem. Tepper o.l bruks gjerne i år og følger barna opp igjennom.

    Hilsen en sykepleier på Barneklinikken