Tuesday, April 5, 2011

Embracing my inner hippie…

Jeg fikk plutselig et akutt behov for striper, masse striper, i regnbuefarger – og ikke til ettåringen denne gangen, men til meg selv! Og siden en regnbuestripete genser eller kjole muligens ville bli litt i overkant mye farger for en som stort sett kler seg i svart og grått og petrol, gikk jeg for et fargesprakende sjal i første omgang. Og med svart bunnfarge, man kan jo ikke ta helt av, heller. Var litt usikker på om svart ville bli for hardt og kontrastfylt mot regnbuefargene, men jeg syns det funket bra. Dette sjalet tror jeg fort kan bli en ny favoritt - så kanskje jeg slipper min indre hippie enda mer løs ved en senere anledning!

hippiesjal

Mønsteret er Daybreak, som kan kjøpes på Ravelry, og sjalet er strikket i New Zealand lammeull (kjøpt hos 123knit.com) og regnbuefarget Aade Lõng 8/2. Tenkte å bruke pinne 3.5, men siden jeg ville starte med en eneste gang jeg kom på at et SÅNT sjal må jeg ha, og jeg ikke fant en ledig rundpinne i rett størrelse, ble det pinne 4 i stedet. Funket flott det, og sannsynligvis et bedre valg enn pinne 3.5 som var den opprinnelige planen. (Men litt system i strikkepinnene, det hadde kanskje ikke vært dumt.)

happyhippie

Jeg strikket Daybreak i mellomstørrelsen (mønsteret har 3 varianter) og det gikk med snaut 50 gram NZ lammeull og 55 gram regnbueull. Planen var egentlig å strikke den største størrelsen, men jeg feiget ut etterhvert – når masketallet nærmet seg 450 begynte nemlig vrangomgangene å bli litt i overkant seige og langtekkelige! Veldig enkelt sjal, perfekt tv- og skravlestrikk.

3 comments:

  1. Kjempe fint. Eg har nokre nøster regnbogefarga kauni som eg ikkje veit kva eg skal bruke dei til.

    ReplyDelete
  2. Synes du skal bli mer kjent med din indre hippie! Kjenner tanken, jeg er mest glad i ytterplagg i mørke farger, så jeg kunne trengt å live opp mer.

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)