Thursday, April 7, 2011

Frittgående høner

Inntil i år har vi ikke hatt noe som helst i hus som kan kvalifisere til påskepynt (muligens med unntak av en lysegul primula eller to i vinduskarmen) – men nå har jeg slått til og strikket en hel liten høneflokk!

Hallaien!

Hønseoppskriften finnes på Ravelry (på engelsk). Hønene mine er strikket i dobbel Holst supersoft og New Zealand lammeull, på pinne 3 og 3.5. Veldig enkle og greie å strikke, men littegranne plundrete å få alle de knøttsmå delene fine. Litt putlete arbeid det her, med masse smådeler å sy sammen.

IMG_8510























I stedet for å tråkle sammen hønekroppen litt sånn halvtilfeldig og ikke voldsomt pent (en av grunnene til at jeg helt klart foretrekker strikk uten noe særlig montering er at det bestandig blir ujevnt og stygt og rart når jeg må fram med synål. Og så er det jo unektelig nokså kjedelig å montere, da.), gjorde jeg som oppskriften befalte og brukte mattress stitch til sammensyingen. Det ga en om ikke usynlig, så i alle fall riktig så fin søm. Om jeg skal si det selv :) (Men strengt tatt kunne man vel egentlig bare strikket hønekroppen rundt i stedet for å sy sammen til slutt.)


IMG_8516

9 comments:

  1. Så flotte høner du har strikket =)

    ReplyDelete
  2. Neimen så utrolige artige høner da!! Sikkelig dekorative!
    God natt til deg!
    :)

    ReplyDelete
  3. Tusen takk for søtt bidrag til utfordringen vår :o) Herlige høner!

    ReplyDelete
  4. Kjempe stilige høner. Desse må eg sjekke oppskrifta på.

    ReplyDelete
  5. Det var en hærlig gjeng med høner.

    ReplyDelete
  6. Oh! Kule høner!
    Jeg stjeler konseptet med én gang :-)

    ReplyDelete
  7. Så utrolig skjønne høner. Den oppskriften må jeg også finne.

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)