Sunday, May 1, 2011

Har tatt ulldilla et steg videre…

…og avansert til strikkede ullmøbler. ;o)

Stilig, mamma!!

Nylig hadde Hverdagsliv.no sluttsalg på alt garn, og dét er litt av grunnen til at garnlagerslankingen min går heller dårlig. (Garnlageret mitt hadde før møbelstrikkingen ØKT med drøye fire kilo siden januar, og det var liksom ikke helt etter planen.) Jeg bestilte blant annet et drøyt kilo med Drops Polaris, et supertjukt garn med 36 meter per hundre gram og anbefalt pinnetjukkelse 15 mm. Jeg har nemlig siklet på puffene fra Pickles en stund, og for en gangs skyld hadde jeg en plan med mye av garnet jeg kjøpte: her skulle det strikkes puff!

Pickles anbefaler sitt eget garn, Fat & happy, til puffene – men dét garnet koster nesten fem hundre kroner per nøste, og når man trenger to sånne nøster til en puff syns jeg prisen ble i overkant høy. Dermed ble det en mye rimeligere puff i Polaris.

Pickles har flere puffoppskrifter, jeg valgte superenkle og stilige Puff Daddy. Og dette er faktisk aller første gang jeg strikker etter en Pickles-oppskrift!

Puff Daddy er superenkel å strikke, og med så tjukke pinner går det rimelig kjapt – nå kan jeg faktisk skryte av å ha strikket over en halv kilo garn på en kveld! Men det blir etterhvert nokså tungt å strikke med staur (selv om de er av plast), og håndledd, albuer og skuldre begynte å protestere litt mot slutten. Polaris havner ikke på listen min over yndlingsgarn – garnet er forsåvidt greit å strikke med, men det var opptil fire-fem knuter i enkelte av nøstene og gjerne bare en meter eller to med garn mellom skjøtene, og sånt blir jeg småirritert av. Blir interessant å se hvor bra puffen tåler bruk – garnet tover lett, og jeg mistenker at puffen kan komme til å loe litt. Vi får se, tilstandsrapport følger om noen uker!

Woohoo!

Jeg brukte et kilo mørk grå Polaris, og pinne 12. (Tynnere pinner enn anbefalt for garnet, for å få et tett og fint resultat.) Inni puffen har jeg stappet to tynne dyner. Det er alltid kjekt med mer oppbevaringsplass, og jeg knyttet igjen puffen med et bånd (i stedet for å snurpe sammen med garn, som oppskriften sier) på undersiden, slik at den er lettere å åpne og lukke. Dermed kan jeg ta ut dynene inni ved behov, og puffen fungerer som både kul og praktisk oppbevaring av ekstradyner.

14 comments:

  1. Så stilig den ble, lurt og beholde sammenknyttingen opptakbar for utak av innhold...ja! Grått er flått!

    ReplyDelete
  2. Kjempe fin, og fin farge!
    Denne har jeg også strikket, men i Drops Eskimo, trippel garn (siden det var på salg det den gangen... )
    Superenkel å strikke og gøy!MEN, skal si det var tungt for skuldrene..:)

    ReplyDelete
  3. Så kul puff! Har selv vurdert å strikke den. Lykke til med utfordringen :)

    ReplyDelete
  4. Å, disse puffene er så kule!! Og så praktisk at man kan bruke de til oppbevaring!!
    Må legge denne til på strikkelisten min!
    :)

    ReplyDelete
  5. Jeg liker disse kjempegodt!
    Og så smart med åpne-muligheter under!

    ReplyDelete
  6. Aha! Da skjønner jeg hva du strikket når garnmengden var på en kilo! Må vært noe slit å strikke, kommer jeg over pinne 5 synes jeg det går trått...

    ReplyDelete
  7. Takk for at du deltar i utfordringen hos Strikkere!

    Kjempefin puff! Og så praktisk med åpne/lukkemekanisme - smart tenkt! :)

    ReplyDelete
  8. Pickles har mange fine oppskrifter.
    Puff Daddy ble kjempefin! Det ser ut som om fotomodellen liker den også :-)

    ReplyDelete
  9. Kjempeflott!! Denne har eg og lyst til å strikke, men hadde i utgangspunktet tenkt å strikke i Eskimo, inntil eg hørte at den loa etter ei stund,- så no er eg spent på om din loar som er strikka i Polaris. ;)

    ReplyDelete
  10. Hei, lurte på hvordan det gikk? Loer den mye? Jeg har strikket en med pickles garn før og var veldig fornøyd. MEN, det er jo veldig dyrt da, så tror jeg skal teste en i polaris til hytta. Så, derfor lurte jeg jo på om den loer like mye som det sies at Eskimo gjør? Veldig fin forresten :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den loer! Mye! ;o) Har vurdert å strikke en mindre en til toåringen, men det blir IKKE i Polaris. Bruker heller trippel tråd med etellerannet nylonforsterket noe, tror jeg.

      Delete
    2. Hei!

      Kjempeflott puff!!
      Jeg har så lyst til å strikke noen tøffe puffer til gutterommet til sønnen min, men er enig med deg at det fat&happy garnet var svinedyrt. Spesielt om man tenker på å strikke flere puffer.... Lurte bare på om du har funnet et garn som er nylonforsterket og som ikke loer / tover seg så mye, og om du fremdeles bruker samme oppskriften som den som står på pickles siden - eller om du måtte endre oppskriften mye?

      Delete
    3. Jeg har bare strikket denne ene puffen foreløbig, så jeg har ikke vært på garnjakt til puff nummer to enda. :) Har en vag erindring av å ha lagt opp litt flere masker til denne puffen, jeg strikket med litt tynnere pinner enn i oppskriften også.

      Delete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)