Thursday, May 12, 2011

Shalom!

Sist jeg strikket et skikkelig plagg til meg selv var jeg sånn circa tjue, da ble resultatet en fanakofte (som mamma måtte montere). Og det begynner jo unektelig å bli en del år siden, så da var det vel på tide med noe nytt til meg selv?

Jeg har ønsket meg en cardigan med korte ermer, og syns Shalom, som du finner gratis på Ravelry, er enkel og fin. Oppskriften fins bare i en størrelse (small/medium), men er enkel å endre om man vil ha en større eller mindre variant.

Shalom!

Min Shalom er strikket i Drops Nepal (som er den litt tjukkere søsteren til en av favorittene mine, Lima) – en myk og deilig blanding av alpakka (35%) og ull (65%). Tjukk og myk og god, og kjekk å ha utenpå en tynn genser. Jeg brukte masketallet som oppgis i mønsteret, men strikket en ekstra lang variant - og med Nepal på pinne 6 ble resultatet en størrelse, tja, 36? 36/38? Noe sånt. Den passer i alle fall bra til smalskuldrete meg, sitter fint på, og jeg liker fasongen! Kjapp å strikke er den også, med såpass tjukke pinner – og null montering, sånt kan jeg like.

Struktur

Syns Nepal var et godt garn å strikke med, og ettersom Garnstudio har 30% salg på en rekke ulike garn i hele mai (Nepal inkludert) skal det ikke utelukkes at garnlageret utvides med en del nøster!

Til Shalom brukte jeg ca 270 gram mørk grå Nepal, og en treknapp kjøpt på eBay.

Mikke Mus? Ugle? Fin knapp, i alle fall:)

4 comments:

  1. Fin vest. Likte godt mønsteret. Enkelt og greit.

    ReplyDelete
  2. Spennende å høre at det funket med uredigert maskeantall. Vurderer denne til mamsen til jul i grønn Nepal, og ser at originalgarnet har 13 masker/10 cm og Nepal har 17 /10cm.

    ReplyDelete
  3. Så fin den ble! Jeg er nettopp ferdig med en variant av denne med lange ermer - jeg brukte DROPS alpaca + DROPS kidsilk og pinne 7, og den ble kjempemyk og deilig (men halsen må jeg nok stramme opp med en heklebord tror jeg).
    http://www.ravelry.com/projects/jillaroo/shalom-cardigan

    Jeg blir helt inspirert av bildet ditt til å lage en til med korte ermer i DROPS Nepal. Så de hadde salg :)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)