Thursday, June 9, 2011

En elefant kom marsjerende

Nyfødtgaver er  i grunnen litt vanskelig, i alle fall når man egentlig ikke kjenner foreldrene og ikke aner hva slags klær de liker å putte på avkommet. Man vil jo gjerne at gaven skal falle i smak, og aller helst til og med bli brukt! Det enkleste hadde nok vært å kjøpe etellerannet på HM eller Lindex, sånn at gaven kan byttes om man bommer totalt – men så er det jo så koselig å strikke pittesmå plagg. Og de aller fleste syns vel det er kjekt å få noe hjemmelaget til den lille, gjør de ikke?

Elefantastisk

For å øke sjansene for suksess og stormende jubel prøver jeg å oppfylle en del kriterier: garnet må være mykt og deilig og babyvennlig, samtidig som det bør være foreldrevennlig og kunne vaskes i maskin (med mindre man vet at foreldrene liker å putle med håndvask av små ullplagg, da). Samsvar mellom størrelse og årstid er nok lurt, tjukke ulljakker blir muligens ikke brukt særlig mye i juli. Og så bør man kanskje velge litt nøytrale farger, retrostriper i grønt og brunt er sannsynligvis ikke tingen til de som kler den lille prinsessen sin utelukkende i lyserosa (mens sånne som meg derimot, får anfall av kan styre sin begeistring for babyrosa snuppeklær).

Komplisert, altså.

Til en nyfødt liten tromsøværing har jeg strikket safe og nøytralt grått - mønsteret er Milo, som er å få kjøpt på Ravelry. Jeg droppet flette, og fylte i stedet vesten med marsjerende elefanter. Vesten er strikket i mykt og maskinvaskbart Drops Merino Extra Fine. Det gikk med ganske nøyaktig et og et halvt lysegrått og et halvt mørkegrått nøste til en vest i størrelse 6-9 måneder. Så får vi bare håpe mottagerne blir fornøyde :)

 IMG_8911

Syns ikke Drops Merino Extra Fine var noe særlig å strikke med, det deler seg veldig lett, jeg syns garnet er ganske “slapt” – og jeg tipper det nupper en del i bruk (men i babyplagg er ikke dét så fryktelig nøye, siden plaggene uansett blir for små før de rekker å slites ut).

Strikket en genser en gang i fjor med de samme elefantene på – rullegenseren fra Strikk til nøstebarn (i str 2 år) passer såvidt ettåringen fremdeles. Yndlingsgenseren min, lett og fin i Holst supersoft, med elefanter i alle regnbuens farger.

regnbueelefanter

13 comments:

  1. Kjempefin. Jeg hadde i allefall blitt overlykkelig om noen hadde strikka den til mitt knøtt.
    Hilsen Annelive

    ReplyDelete
  2. Ååå, så søt den var. Jeg hadde blitt kjempeglad for en slik

    ReplyDelete
  3. Den ble knallfin!
    Heldige de som får sånn i gave.

    ReplyDelete
  4. Nydelig. Hadde blitt kjempe glad for en slik gave :)

    ReplyDelete
  5. så flott den ble! Digger Milo med mønster :) Og genser med elefanter var mega stilig, kanskje må kopiere den ideen litt..! Ha en flott helg!

    ReplyDelete
  6. Drops sin merino ekstra fine passar ypperleg til panneband. Eg har lest fleire plassar at det sig ein del. Vesten var skikkeleg fin. Gensaren var endå finare.

    ReplyDelete
  7. Så fin!
    Og den genseren med de fargerike elefantene var suuper =)
    Mvh Siv

    ReplyDelete
  8. Nydelig! Både vesten og genseren! Jeg hadde helt klart blitt glad for en slik gave!

    ReplyDelete
  9. Den vesten hadde i allefall jeg blitt kjempe glad for ;o) Lett å kombinere med alle verdens farger under så den må jo være ganske safe.

    ReplyDelete
  10. Åh så fiiin den er!En sånn må vel alle bli glad for:)Hjemmestrikket er i alle fall det koseligste jeg vet:)

    Hyggelig at du deltar på give away hos meg,lykke til:)

    -Jeanette-

    ReplyDelete
  11. Super fin! Milo er bare helmax, fin variant du har laget her, og masse kjekk inspirasjon i bloggen din!

    ReplyDelete
  12. Å den var nydelig, eg hadde iallefall blitt glad for den.

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)