Sunday, June 26, 2011

Shalom - take two

Når jeg begynte å strikke på denne Shalom’en var planen egentlig jakke til meg selv. Jeg strikket i vei, endret og fikset og kalkulerte og rekalkulerte, prøvde på underveis og var i grunnen veldig fornøyd med fasongen på jakken. Men så begynte det etterhvert å demre for meg at garnet var rødt. Veldig rødt. Jeg liker rødt, jeg, altså – rødt er kjempeflott, og den fargen ettåringen har desidert mest av i garderoben sin. Jeg strikker massevis med røde plagg – og felles for alle er at de ikke havner hos meg. Rødt er nemlig finest på andre! Så etterhvert som jeg strikket tenkte jeg mer og mer på at søren og, jeg skulle heller ha strikket en svart en…

Rødt er jo umulig å fotografere...

Men utspekulert snill som jeg er ble mamma lurt fikk mamma lov til å prøve Shalom’en på når den var halvferdig, og hun ville mer enn gjerne overta den. Og jeg kunne med god samvittighet bestille garn til en svart jakke til meg selv :)

Original-Shalom’en er temmelig åpen i fronten (den første jeg strikket er mer en rygg- og sidefleskvarmer), og denne gangen ville jeg ha en variant som kunne lukkes mer foran. Så jeg la opp en del ekstra masker, endret maskefordelingen og strikket 6 knapphull i stedet for ett. Mamma ønsket ermer til like nedenfor albuen, så det fikk hun.

Nei, den er ikke rosa

Jakken er strikket på pinne 5.5, og det gikk med 8 nøster Drops Nepal fra lageret, samt to nyinnkjøpte. Knappene er av kokosnøttskall, og ble kjøpt på eBay.

3 comments:

  1. Kjempeflott! Både på modellen og sammenlagt:o)

    ReplyDelete
  2. Fin den ble, om jeg skal strikke noe til meg selv en gang blir det nok en sånn her! Greit med arvtakere når man ombestemmer seg midt i et prosjekt!!

    ReplyDelete
  3. Den var nydelig. Likte veldig godt lengden på armene!!

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)