Monday, June 13, 2011

Ugler i mosen

Rasket med meg noen strikkeblader en dag jeg var innom biblioteket – det helt store utvalget i strikkebøker og –blader har biblioteket vårt ikke, men Alt om håndarbeides Strikkemagasin, det hadde de. Har aldri kikket i det før (hadde strengt tatt ikke engang fått med meg at gode gamle Alt om Håndarbeide er blitt delt i to, et sy- og et strikkemagasin, men der skylder jeg på at jeg egentlig bor i utlandet), og ble vel i grunnen ikke så voldsomt imponert av de tre-fire bladene jeg tok med meg hjem. En del litt… traust og kjedelig strikk? Og hvem liker egentlig puslespillstrikk - å strikke alle plagg i ørten deler og sy sammen til slutt?

Men i alle fall, i Strikkemagasin nummer 11/2010 fant jeg en fin uglegenser, med det klingende navnet Guttegenser med ugler. Makan! Guttegenser, altså? Jeg tok meg den frihet å strikke den til datteren uansett, jeg. Får hun guttelus nå, kanskje? (Altså, jeg kunne forstått det om de kalte en nusselig sak med blonder og puffermer for jentegenser – men i Alt om håndarbeide er visst alle oppskriftene kjønnsbestemt.)

Ugler i mosen 

Genseroppskriften fins bare i størrelser opp til to år, men jeg strikket i Drops Nepal (litt tjukkere enn originalgarnet, som var for meg fullstendig ukjente Kreta fra STOF 2000, en blanding av bomull, akryl og ull) på pinne 4.5, med masketall til str to år. Strikkefastheten min var ikke ulik det den skulle være etter oppskriften, men for å få en genser med noenlunde riktige proporsjoner måtte jeg legge til en hel del ekstra lengde på bol og ermer, så jeg tipper originalgenseren er ganske vid og kort. Resultatet ble en tjukk og god genser som jeg før start hadde visse forhåpninger om at min lange ettåring skulle kunne bruke til vinteren – men den er såpass stor at jeg tror den blir liggende på vent et år. Minst!

Ugleflokk

I oppskriften strikkes for- og bakstykke i to deler som sys sammen til slutt, jeg er ikke spesielt glad i å montere så jeg strikket rundt opp til ermeåpningene. Samme med ermene, jeg strikket rundt i stedet for fram og tilbake. Oppskriften er forøvrig noget mangelfull – det står for eksempel lite og ingenting om hvordan avslutningen på rygg og forstykke skal strikkes, så der har jeg diktet fritt. Strikkemagasinet kapret nok ikke noen ny abonnent her…

 Guttegenser

Drøyt åtte nøster Drops Nepal fra Garnstudio pluss 34 (!) knapper fra eBay – og datteren har fått ny guttegenser. (Hysj! Ikke si det til henne!:)

4 comments:

  1. Hm, det virket ikke særlig bra i et strikkemagasin nei. Men du fikk da noe bra utav det likevel! Likte særlig de fargede knappene, de livet genseren opp veldig fint:-)

    ReplyDelete
  2. Kjempefin genser!
    Og så absolutt like fin til jenter som gutter. Kan ikke helt skjønne det der med at alt må deles inn i jente/gutt.

    ReplyDelete
  3. Genseren var jo utrolig flott og du strikker veldig jevnt og pent!

    ReplyDelete
  4. Kjempefin jentegenser! :)

    Jeg ante ikke at det fantes noen norske strikkemagasiner en gang jeg. Hørtes trauste ut, og det er derfor jeg sverger til Ravelry. Hvis du er der så er det en genser som heter Owlet, som ligner på den du har strikket, men uten noe montering, og sikkert bedre forklart.

    Takk for hilsen på bloggen min forresten! :)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)