Sunday, July 31, 2011

Modne solbær

Har lenge siklet på Madelinetosh Tosh Sock – garnet kommer i massevis av farger, så det er nesten umulig å ikke falle for minst et par varianter! En hespe ble innkjøpt hos eatsleepknit.com i vinter en gang – og at sokkegarnhespen skulle bli sjal var ganske opplagt. Jeg er ingen sokkestrikker. (Men hei, jeg trodde ikke jeg var en sjalstrikker heller, inntil for sånn omtrent et års tid siden.)

IMG_9207

Garnet er mykt og fint, og har noe av den samme litt bomullsaktige knirkefølelsen når man strikker med det som for eksempel Wollmeise har. Men følelsen av bomull forsvinner når garnet vaskes, dette er 100% ull. Fargen heter Blackcurrant – solbær – dyp, nydelig mørk lilla, med spetter av lysere lilla, rosa og blått. Minner meg om blåbærsyltetøy, så mens jeg strikket har jeg hatt nærmest konstant lyst på pannekaker med nyrørte blåbær!



Oppskriften heter Hamamelis, og kan kjøpes på Ravelry. Rimelig ukomplisert å strikke, men det kreves en del telling – mange sjaloppskrifter har “hvileomganger”, for eksempel med bare vrangmasker på vrangsiden, men her må det telles masker både på vrangen og retten.



Jeg strikket en tjukk, myk og naturhvit alpakkavariant av Hamamelis i vinter – og nå ble det altså en tynn, solbærfarget ullutgave. Veldig forskjellige garn, og to helt ulike sjal!



Jeg er visst inne i en sjalstim, hvis jeg har klart å telle riktig var dette det tolvte sjalet jeg strikker i 2011. Og så ble Hamamelis det tredje bidraget til juliutfordringen hos Pinnekroken. Men nå, nå blir det ikke flere sjal på en liten stund.

Trur eg…

8 comments:

  1. Nydelig og en helt hærlig farge !
    Lykke til med utfordringen !

    ReplyDelete
  2. Eit nydeleg sjal!
    Flott farge på garnet også :)

    ReplyDelete
  3. Underbart fin sjal i en underbar färg! Grattis till ditt projekt nr 12!

    ReplyDelete
  4. Så nydelig det ble, og fargen, ja den var aldeles til å spise opp!

    ReplyDelete
  5. Takk for at du deltar i utfordringen hos Pinnekroken med enda et sjal!

    Er helt imponert jeg, så mange forskjellige men flotte og nydelige sjal du har strikket! :)

    ReplyDelete
  6. Helt utrolig nydelig sjal, både farge og mønster. Og nydelig strikket!! Og så tar du virkelig flotte bilder :-)

    ReplyDelete
  7. Nydelig farge ja. Har planer om å skaffe meg garn fra denne dama jeg også, en gang....flott sjal ble det også!

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)