Monday, August 29, 2011

Blomstermini

Jeg hadde nesten en hespe skifergrå totråds Nøstebarnull til overs etter ettåringens sneglegenser – akkurat nok til en Minikjole. Riktignok har ettåringen to minikjoler fra før (en lilla og en regnbuefarget), men strikkekjoler i ull kan man vel aldri få for mange av når man er ett år, kan man vel? :)

Datteren kles i ullstrikkekjole eller ulltunika over tynn ullgenser og ullstrømpik så snart det begynner å bli høstkjølig – og en grå kjole er kjekk å ha, siden den passer over bodyer i alle mulige farger. Praktisk! Mini er dessuten veldig grei, siden den kan brukes lenge – først som kjole, og etterhvert som tunika og lang vest.

Opprinnelig var planen en helt grå Mini, bare med fargerike knapper – men så dukket det etterhvert opp en blomst (lik blomstene på hippiejakken) og ville være med. (Først prøvde jeg meg på en variant med tre ballonger med snører og det hele, laget på omtrent samme måte som blomstene, men ballongene klarte jeg ikke å bli fornøyd med, så etter å ha gått og skult på dem et par dager innså jeg at de måtte vekk.)

Oppskriften fins bare opp til 1-2 år, og jeg strikket den største størrelsen - som er heller stor enn liten til min lange et-og-et-halvtåring. Jeg brukte ca 90 gram totråds fra Nøstebarn, fire knapper fra Stoff og stil, og litt restegarn i diverse farger.

22 comments:

  1. rett og slett kjempe fin!!! Grått er en super farge, som du sier, den passer jo til alt. Lurer på om denne oppskriften går opp til 4 år?
    Og jeg sier det bra, en jente får vel aldri nok kjoler?? ha en fin mandag :)

    ReplyDelete
  2. Superfin! Synd at mönsteret bare har en störrelse så vidt jeg kan se på Ravelry, 1-2 år.

    ReplyDelete
  3. Ops, litt kjapp der :) Veldig flott kjole!! Pynten livet den veldig opp - prikken over i'en! Nok et plagg på "to do"-listen (som merkelig nok blir lengre for hver dag som går)

    ReplyDelete
  4. Utrolig fin kjole. Blomsten er priken over i-en :)

    ReplyDelete
  5. Kjempefin! Blomsten gjorde seg veldig godt på kjolen.

    ReplyDelete
  6. Nydelig! Grått funker jo som bare det, og blomsten var virkelig prikken over i'en :)

    ReplyDelete
  7. Åååå, for en herlig lita jente. Og kjolen var jo aldeles bedårende. Lekkert

    ReplyDelete
  8. Nydelig kjole på ei nydelig jente!!

    ReplyDelete
  9. Kan aldri få for mange kjoler! Kjempe fin, små detaljer du bruker gjør plaggene!!!

    ReplyDelete
  10. Kjempefin kjole, grått er så flott! Skal legge meg oppskrifta på minne til julegåvestrikk! ;)

    ReplyDelete
  11. Kjempefin kjole! Så stas med hjemmelagd:-)

    ReplyDelete
  12. Så flott kjole! Tror 1-åringen min må få en slik ;o)

    ReplyDelete
  13. Kjempeflott kjole, flott med grått, sjølv om det kanskje ikkje er fyrste fargen ein tenkjer til småjenter. Men denne blei jo knas då, med fargerikt tilbehør.

    ReplyDelete
  14. Jeg så denne på Ravelry først i dag og synes den var så utrolig fin, sukk! Grått er så nydelig og her gjorde den fargen seg perfekt!!

    ReplyDelete
  15. Kjempefint!
    Så fint det ble med den blomsten på.
    Ha en fortsatt fin kveld!
    Pernilla

    ReplyDelete
  16. så søt den var! og greit med oppdatering på garnmengde altså! må se igjennom lageret imorgen! Tror det kommer en slik på pinnene etterhvert!

    ReplyDelete
  17. Denne var bare kjempesøt!

    ReplyDelete
  18. Kjempesøt kjole, og som du skriver så kan den jo brukes lenge. Supert med slike plagg, og blomsten gjorde den ekstra fin. :)

    ReplyDelete
  19. Kjempefin kjole! Og for ei herlig tulle :)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)