Thursday, August 11, 2011

Mini til mini

Jeg liker Mini-mønsteret fra danske Design Club veldig godt, og har strikket både jakker og kjoler etter denne oppskriften.

Den lilla kjolen har vært ferdig lenge, lenge – den var faktisk ferdig før ettåringen, kjolen kom av pinnene et par uker før hun ble født! :) Jeg hadde babykjolestrikkedilla mens jeg var gravid, og i et lyst øyeblikk kom jeg på at det kanskje muligens kunne være en idé å ikke bare strikke pittesmått. Lurt, siden kjoler gjerne ikke er det mest praktiske plagget til små knøtt som ruller eller åler seg eller kryper rundt på gulvet.

IMG_9261

Så Minikjolen har lagt på vent, knappeløs, men nå er ettåringen endelig stor nok til å passe inn i den. Det vil si, det har hun strengt tatt vært en liten stund, men å få sydd i fire knapper, det tok tid. (Dessuten har vi heldigvis ikke hatt ullkjolevær de siste månedene, uansett.)

Mmm solbær!

Størrelsene til Mini er litt merkelige, er min erfaring. Jakken er temmelig kort i både bol og ermer, så der legger jeg til litt ekstra lengde. Jeg strikket Minijakke til hentesettet til knøttet, i originalgarnet (Duo silke/merino) i størrelse 0-6 måneder, og ikke tale om at jeg kunne presset en halvtårsgammel baby inn i den bittelille jakken. Men søt er den!

Minikjolen er strikket i størrelse 1-2 år, i New Zealand lammeull fra 123knit.com. Og jepp, det er en bred, lysere stripe nederst på kjolen. Jeg brukte to hesper, begge i farge lyng 247, og med samme partinummer (LT0809) – men hespene hadde rimelig forskjellig farge. Irriterende. Vi får late som om det skal være sånn.

Fin kjole, mamma! Applaus!

Oppskriften fås kjøpt blant annet hos Pinnsvin Design i Bergen, men selges kun sammen med garn. Det fins også oppskrift på en lignende kjole i Myk start av May B. Langhelle, men da bare i størrelser opp til 9-12 måneder.

7 comments:

  1. Nydelig kjole og nydelig jente!
    Der kom nok et prosjekt på listen min:)

    ReplyDelete
  2. Herlig jente i kjempefin mini.

    ReplyDelete
  3. Søt jente i kjempefin kjole! Smart at den kan brukes både med langbukse og strømpebukse.

    ReplyDelete
  4. Virkelig vakker kjole. Alltid kjekt når man blir ferdig med produkter og alltid litt merkelig hvor lang tid det kan ta med de små gjennstående detaljer som f.eks knapper. Ha ei fortsatt god uke:)

    ReplyDelete
  5. Fin kjole på ei fin lita jente.

    ReplyDelete
  6. Sett igjennom hele bloggen din, og gleder meg til flere innlegg, lagt deg til i bloggrollen så jeg er sikker på at jeg får det med meg :)
    Nydelig snuppe du har, krøllene er jo til å dåne av!

    Strikker selv en del til 1 åringen og 2 åringen <3

    ReplyDelete
  7. Den er utrolig søt! Har hatt lyst til å strikke noe lignende selv - men svigermor kom meg i forkjøpet, og det var egentlig like greit. Jeg har litt noia for å strikke store ting.

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)