Saturday, August 13, 2011

Snegleinvasjon

I fjor en gang strikket jeg en lysegrå rullegenser (fra Strikk til nøstebarn) med elefanter på, og siden yndlingsgenseren etterhvert begynner å bli i knappeste laget i størrelse to år var det på tide med en ny. Både ettåringen og jeg liker regnbuegenseren fryktelig godt, så jeg strikket likegodt en nesten make – men et par hakk større og med snegler på i stedet for elefanter.

Sneglegenser

Oppskriften er nr 1931, rullegenser, fra Strikk til nøstebarn. Dette er genser nummer fem jeg strikker etter denne oppskriften i løpet av et års tid (okei, det hørtes kanskje mer imponerende ut enn det egentlig er, gensere i størrelse ett og to år tar jo ikke særlig mye tid), og som vanlig modifiserer jeg litt: denne genseren har fått rillekant i stedet for rullekant, og jeg har som alltid lagt til noen ekstra centimeter på lengden på både bol og ermer. Litt stor enda til ettåringen, men med oppbrett på ermene går det fint!

Rips! Solbær! Namnam!

Reprisegenseren er strikket i skifergrå totråds ull fra Nøstebarn. Til sneglene i regnbuefarger har jeg brukt diverse rester av garn med samme strikkefasthet: her er en del nøstebarn-totråds, litt Holst supersoft, og litt estisk ull. Kjekk måte å få brukt litt smårester av garn på. Sneglemønsteret tegnet jeg selv, og jeg syns sneglene ble kule! :)

 Ka gjør dokkar på?

Genseren veier 130 gram i størrelse 3-4 år - så dette er en ullgenser av det tynne og lette slaget. Super i bruk – her brukes rullegenseren både som lag-på-lag-genser når det er skikkelig kaldt ute (som gammel hjelpekorpser vet man selvsagt godt at flere tynne lag ull varmer bedre enn ett tjukt), som mellomlag når det bare er sånn passe høstgufsent, og som innegenser på kjølige morgener.

Legg forresten merke til den überkule kleshengeren med strikket trekk, laget av oldemoren min en gang på sekstitallet :)

Kleshenger fra oldemor

De fire rullegensrene jeg strikket i fjor så sånn ut – og jeg har en fantasi om en grønn en, så dette blir nok helt sikkert ikke den siste :)

 rullegenserkavalkade

Nøstebarn har en sommerutfordringbloggen sin: “Strikk en god bruksgenser/jakke til baby, barn eller voksne, med utgangspunkt i en av Nøstebarnoppskriftene og med Nøstebarngarn” – og sneglegenseren blir mitt bidrag!

10 comments:

  1. Så herlige gensere :D

    Ha en hyggelig helg :D

    ReplyDelete
  2. Så mange flotte gensere du har strikket. Greit å finne et grunnmønster som en kan variere med forskjellige tema. Likte veldig godt den grå med striper.

    ReplyDelete
  3. Rullegenseren er kjempekjekt grunnmønster, en av favorittene mine!

    Den ble knallkul med egentegnede snegler på!

    ReplyDelete
  4. Så søt! Fin detalj med snegler på. Tynne ullgensere er så deilige nå når høsten kommer - spørs om jeg ikke må prøve meg på rullegenseren snart jeg også.

    ReplyDelete
  5. De sneglene var superkule! Så flink du er!
    Mvh Siv

    ReplyDelete
  6. So mange fine gensarar du har strikka. Likte godt den i grått og regnboge fargar.

    ReplyDelete
  7. Så gøy å se hvordan et grunnmønster kan gi så mange flotte og ulike gensere :-)
    Sneglene er uberkule.

    ReplyDelete
  8. deilige gensre! Da er den på "to do -listen" min ;) Superfine!

    ReplyDelete
  9. Den var kjempefin! Du gjør virkelig alt ut av det når du først skal strikke noe.. må lære av deg! ;)

    ReplyDelete
  10. veldig fine gensere alle sammen!

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)