Thursday, August 18, 2011

Søttitallsfin gladhippie

Minihippie
Ettåringen trenger flere ulljakker til høsten – og siden jeg drømte om snegler og blomster i mange farger ville jeg ha en enkel, ukomplisert jakke som bakgrunn for galskapen pynten.
Blomster framme...
Oppskrift #1943 Jakke med rundfelling, fra Strikk til nøstebarn, passet flott – jeg syns denne oppskriften er lett å overse når man blar i Nøstebarnboken, men jakken er jo faktisk både superenkel og veldig fin!
..og bak
Jakken skal egentlig strikkes i tretråds merino fra Nøstebarn, men ettersom jeg hadde en del totråds i garnlageret brukte jeg heller den. Dermed ble det dobbel tråd naturhvit totråds fra Nøstebarn, med fargerik hekleblomstpynt av diverse garnrester – og så har jeg sluppet en liten snegl løs blant blomstene.

Har tydeligvis en sneglefascinasjon for tiden, rullegenseren jeg nettopp strikket fikk også sneglepynt (riktignok en helt annen variant).
Jakken kunne vel knappest vært enklere å strikke, her trenger man ikke kunne vrange masker engang, og siden ermene strikkes fram og tilbake og sys sammen til slutt trenger man ikke beherske verken strømpepinner eller magic loop eller denslags. Kjempelett, med andre ord! Kjapt går det også, på pinne 4.
 Blomsterpike
I stedet for å hekle rundt kanten strikket jeg en applied i-cord  teknikken har sikkert et flott navn på norsk også, men hva aner jeg ikke. Det tok tid, men kanten blir stødigere og jevnere enn en heklekant, og jeg syns det ble fint.
i-cord-kant
Blomsterpynten er enkel og artig å lage – jeg heklet lange remser, og masket remsene sammen til tette rundinger som ble sydd fast på jakken. (Men jeg tror muligens heklepynt og siste strikkefinish med i-cord-kant og det hele tok lenger tid enn det å strikke selve jakken, hehe!)
Fin jente!
Ganske nøyaktig 200 gram totråds merino fra Nøstebarn, 4 grønne kokosnøttknapper fra Textile Garden samt garnrester i diverse farger – og ettåringen har fått ny, retrofin jakke som gir meg søttitallsgladvibber :)
Ok da, bare ett bilde til :)
Sånn, det siste! Lover! :)

Blomsterjakken blir mitt bidrag til augustutfordringen hos Pinnekroken.

16 comments:

  1. Kjempefin med blomster og snegler på, og icordkant er genialt!

    ReplyDelete
  2. Å SÅ UTROLIG STILIG!!! Blomster og snegle var en kjempe kombinasjon! Og den passet jo så fint :) Kreativ du!!!

    ReplyDelete
  3. Wow, den var lekker. Enkel jakke og veldig kretiv pynt. Likte den veldig godt!!

    ReplyDelete
  4. Så nydelig den var, og nydelig modell også =)
    Mvh Siv

    ReplyDelete
  5. Så flott jakken ble - pynten gjorde seg skikkelig. Og så nudelig fotomodell :)

    ReplyDelete
  6. Utrolig skjønn jakke! Tenk at en rillejakke kan bli så flott!!!

    ReplyDelete
  7. Så skjønn jenta di er! Jakka var helt nydelig. Så lekker den ble med den pynten! Skikkelig kreativt!

    ReplyDelete
  8. Så kul den ble, en kreativ artighet som ble veldig flott!

    ReplyDelete
  9. Den var jo nydelig! håpre du meldte den på sommerutfordringen til nøstebarn :)

    ReplyDelete
  10. Det var en kjempefin jakke, en glad jakke rett og slett :)

    ReplyDelete
  11. Takk for at du deltar i utfordringen hos Pinnekroken!

    For en herlig jakke og jente! Stilig pynt! Og bøyer meg i støvet for arbeidet med i-cord, jeg skygger lett unna det selv.. ;)

    ReplyDelete
  12. så utrolig stilig!! Digger blomst og snegle- pynt!! Lykke til i utfordringen :)

    ReplyDelete
  13. Nydelig jakke! Den blir nok deilig å ha utover høsten.

    ReplyDelete
  14. Har du sett så heeeerlig jakke på ei nydelig lita tulle! Kjempenusselig!! Veldig kreativt! :)

    ReplyDelete
  15. Nydelig! -både jakka og jenta ;)

    ReplyDelete
  16. Hei! Så denne flotte jakka i Nøstebloggen, og måtte inn til deg og titte! Jakka er bare superfin!!!!!

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)