Wednesday, September 7, 2011

Fiskebein

Ettåringen har, helt fra hun var et lite knøtt, blitt båret mye i mange ulike bæredingser – nå for tiden som regel i meitai eller i formsydd (jeg har både Beco og Manduca). I bæretøy sitter nyfødte små gjerne i såkalt froskeposisjon, med beina inni bæretøyet, men når ungene blir litt større sitter de med beina ut (med knærne høyere enn rompen, og vendt inn mot bæreren), og da er leggvarmere kjekke å ha for å dekke eventuelle gliper mellom bukse og sko og holde de små bærebarnbeina gode og varme.

Dinglebein

Ettåringen trives veldig godt på mammas rygg ute på tur, og siden det helt plutselig en morgen var blitt høst her hos oss trenger hun nye leggiser til bæreturer i høstkjølig vær. (Og så krysser vi fingrene for en fin høst med bra bærevær… foreløbig ser det ikke særlig lovende ut!)

Jeg er gammel nok til å huske åttitallets noe tvilsomme leggvarmermote, men nå droppet jeg neongult og sjokkrosa (og velger å ikke kombinere leggvarmerne med hvite tennissokker med én rød og en blå stripe) og syns ettåringens legger ble kule.
 
Leggvarmerne er strikket i rester av babyull (grå fra Dale, rød fra Gjestal). Til aktive små bærebarn som ikke bare sitter og dingler med beina på mammas rygg, men som også vil ned på bakken og løpe rundt, kan det være greit med et par leggvarmere i superwashbehandlet ull som kan kastes i vaskemaskinen. Praktisk! (Men jeg har allerede startet på et nytt par, og de blir pusete og myke og gode og egentlig ganske så upraktiske og ufornuftige - men fine, det tror jeg de blir!)

Jeg hadde ingen oppskrift, la opp 60 masker på pinne 2.5, strikket en kort 2x2-vrangbord, skiftet til pinne 3 og fiskemønster. En liten vrangbord på toppen også. Enkelt og greit! (Og skulle man få lyst på fiskepulsvarmere funker de finfint på en voksen arm også;o)

Septemberutfordringen hos Pinnekroken heter “Fra kneet og ned” – og ettåringens leggvarmere blir mitt bidrag.

12 comments:

  1. Sånne hadde vi også, bare i hvitt og rødt! Søte!

    ReplyDelete
  2. hihi lurt! leggvarmere skal visstnok være inn nå.. ;) har selv brukt i åresvis, hver vinter! :D

    ReplyDelete
  3. Snertne leggingser! Og antagelig veldig praktisk?

    Kjolen under her er bare supersøt! Tror jeg allerede må begynne å strikke kjoler til det nyfødte tantebarnet... Neste sommer går hun kanskje?

    Kunne igrunnen godt tenkt meg en sånn kjole selv... Finnes opskrifta ikke i str 35 år? (o: Herlig detalj med blomsten, du er jammen god på pynten!

    ReplyDelete
  4. Takk for at du deltar i utfordringen hos Pinnekroken!

    Så stilige leggvarmere! Kan tenke meg de er gode å ha :)

    Husk å sende oss en mail med adressen din om du har lyst på gevinsten i den forrige utfordringen ;)
    (pinnekroken@hotmail.com)

    ReplyDelete
  5. De ble fiiine, og så er det så deilig og varmt. Leggvarmere er i grunnen greie plagg det, kjekt at de er tlbake i motebildet. Heldigvis i litt andre varianter enn på 80-tallet ja, da var det mye grusomt. *grøss* Men vi syntes jo at vi var fine den gangen ogpå da. :)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)