Friday, September 16, 2011

Regnbuestudier

Første gang jeg så Stripe Study Shawl fra Veera Välimäki visste jeg at jeg nok ble helt nødt til å strikke et med regnbuestriper. Det var ingen vei utenom, rett og slett :)



Men først strikket jeg en grå-lilla-hvit variant, og jeg ble vel egentlig ikke så voldsomt begeistret for den asymmetriske formen på sjalet.



Å få dandert et sjal med denne fasongen fint over skuldrene er ikke helt lett – det hadde muligens gått bedre om man hadde brukt stiftemaskin eller dobbeltsidig tape? Derfor slo jeg tankene om en regnbueutgave fra meg, helt til en dag jeg var i garnbutikken og rasket med meg en hespe regnbuefarget Aade Lõng 8/2. Som jeg på ingen måte hadde planer om å begynne å strikke med sånn med det aller første, siden jeg har en liten stabel med andre prosjekter som burde gjøres ferdig først. Så dermed, logisk nok, la jeg opp til Stripe Study sånn circa tre minutter etter at jeg og regnbuegarnet gikk inn døren hjemme. Stripemønsteret i sjalet er så kult, og tanken på disse stripene i regnbuefarger ble bare fullstendig uimotståelig!

Utsikt fra hytteterrassen

Jeg digger å strikke med regnbuegarn fra Estland, fargeskiftene i Aade Lõng (som er rimelig identisk med Kauni, jeg kan ikke se noen forskjell og begge garnene er estiskproduserte) er så flotte, og da får det heller våge seg at det er et lite lotteri å kjøpe dette garnet, enkelte hesper har vanvittig mange knuter, og garnet er noen ganger utrolig ujevnt spunnet – tråden har enkelte steder tjukke, lodne klumper mens den i andre partier er så tynn at den sannsynligvis ryker om du puster litt tungt på den. Likevel – fargene er så fine at strikketøyet blir vanskelig å legge fra seg, man må bare strikke litt til… og litt til… og litt til, for å se hvordan neste fargeskift blir.



Sjalet ble ferdig for en måneds tid siden, men jeg har i grunnen gruet meg litt til å vaske det, sånn i tilfelle de sterke fargene skulle smitte av på de hvite partiene. Jeg skylte sjalet opp i kaldt vann, og etter råd fra Det Store Internett hadde jeg litt eddik i skyllevannet – og den hvite fargen er heldigvis fremdeles hvit.



Bildene er tatt på hytten i deilig høstsol, forresten.

17 comments:

  1. Veldig flott! Jeg har hatt det i køen lenge, men har latt være siden jeg har lurt veldig på hvordan det danderes. Men siden du har strikket to, så er det kanskje ikke så ille å dandere allikevel?

    ReplyDelete
  2. Så alldeles nydelig sjalet ditt var! Ha en flott høsthelg hos deg!

    ReplyDelete
  3. Den är jättefin! Den vill jag också sticka :-)

    ReplyDelete
  4. Utrolig lekkert, og jeg likte godt det hvite stripene i mellom regnbuen :-)

    ReplyDelete
  5. Sjalet ble kjempefint og for noen herlige farger! Skjønner godt dette prosjektet måtte snike litt i køen ja ;)

    Ha en fin helg!

    ReplyDelete
  6. Er Kauni like full av knuter og ujevnheter som Aade Long? Jeg har bestilt en hespe Aade Long i regnbuefarger men jeg lurer på om jeg skal avbestille det og bestille Kauni isteden.

    ReplyDelete
  7. Thank you! :)

    Tusen takk for alle de koselige kommentarene! :)

    Monstermønster: nja, jeg syns det er vanskelig å få sjalet til å ligge fint. Derfor har begge stripe study'ene jeg har strikket blitt hytteterrassesjal! De luner godt, og når de brukes på hytteterrassen på kjølige kvelder er det ikke så nøye om de ikke ligger særlig pent over skuldrene ;o)

    Peanuts: Jeg har mye mer erfaring med Aade Lõng enn Kauni, men for meg virker garnene temmelig like. Noen hesper er helt flotte, noen er... ikke fullt så bra. Det gjelder både Kauni og Aade.

    ReplyDelete
  8. Oki, da lar jeg bestillingen stå :) Glemte jo helt å komplimentere sjalet ditt, det var skjønt! Siden det er vanskelig å drapere pent går det kanskje an å surre det rundt halsen som et skjerf, eller mister det kanskje noe av poenget med mønsteret da :)

    ReplyDelete
  9. Oups... "Espen" sa ikke det der, glemte at jeg satt på mannens pc der han var innlogget på google (og det er jo selvsagt default når man legger inn kommentar...) Nuvel, kommentaren over var altså meg ;)

    ReplyDelete
  10. Så hyggelig at du vil være med på blogglotteriet mitt! :)

    Nå har jeg tittet litt rundt her og det var utrolig mye fint og bildene er aldeles nydelige! Jeg har lagt deg til å blogglista mi. :)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)