Sunday, September 25, 2011

Tunikaen som ville være kjole

Planen var å strikke en gave til en femåring, og valget falt på en tunika. Jeg la opp til størrelse seks år, men etter å ha strikket (og strikket og strikket) en stund syns jeg tunikaen så ut til å bli veldig vid. Fryktelig vid, faktisk, til tunika å være. Jeg tror muligens den er litt stor i størrelsen, i tillegg til at jeg hadde en strikkefasthet som ikke stemte hundre prosent med det oppskriften ba om (26 masker/10 cm mot 27 masker/10 cm). Og siden jeg egentlig ikke kjenner femåringen jeg skulle strikke til og ikke aner noe om hvilken størrelse hun er, og siden jeg gjerne ville gi henne noe hun kan bruke før hun når konfirmasjonsalder, bestemte jeg meg for å omdirigere tunikaen til kjole. Til ett-og-et-halvtåringen min. Tunikaen strikkes nedenfra og opp, så det var ikke noe problem å endre på størrelsen underveis – mye vidde i skjørtet er jo bare fint :) Så jeg strikket kjolen lenger og felte flere masker enn i oppskriften, og trikset og mikset litt. Litt stor enda (og det er i grunnen greit, siden ettåringen har en bra bunke strikkekjoler som passer nå i høst), jeg tipper denne kommer til å passe fint utpå vinteren en gang.

 

Garnet er Samarkand (75% ull, 25% silke) fra danske Holst. Holst garn selger også et av favorittgarnene mine, Holst supersoft, som fins i rundt hundre forskjellige (og flotte!) farger. Utvalget i Samarkand er langt fra like bra, med omtrent tjue farger og veldig mye …grått. Fargen jeg valgte heter Aubergine, og ut fra bildene på nett og kanskje særlig navnet på fargen trodde (eller håpet) jeg fargen skulle være hakket mørkere, dypere lilla – men garnet som kom i posten to dager (!) etter bestilling fra Danmark var ganske skarp, middels mørk lilla med litt rosaskjær. Mer lyng enn aubergine, vil jeg si. Garnet er litt melert (på grunn av silken), og det syns jeg er fint.

 

Originaloppskriften er fra et Sandnes-hefte, Sandnes Mix Barn 0910. Alle modellene i heftet er designet av danske Lene Holme Samsøe, som lager mye flott, syns jeg.

13 comments:

  1. Åååå for en nydelig kjole ! Heldig prinsesse.

    ReplyDelete
  2. så fin!!! Og den passet jo ypperlig som kjole den. Fargen var kjempe fin, og midt i blinken til høsten/vinteren. Den fargen passe jo til stort sett alt og det er jo praktisk dersom man vil ha strømpebukser/genser under! Ha en flott søndag!

    ReplyDelete
  3. Skjønner godt at tunikaen ville bli kjole, den ble helt nydelig! Jeg er også veldig glad i Supersoft-garnet, Samarkand har jeg ikke prøvd enda. Mye på grunn av fargeutvalget.

    ReplyDelete
  4. Kjempe fin kjole ble det :) Min lillesnuppe fikk denne (bare i tunika..) av mormor, og den blir mye brukt. Syns den er super søt. Som kjole var den enda søtere!

    ReplyDelete
  5. Nydelig kjole, synes fargen ser helt skjønn ut jeg :) Bra improvisert når det ikke ble som først tenkt!

    ReplyDelete
  6. Kjempefin kjole. Vakkert mønster og farge!

    ReplyDelete
  7. Kjempefin! Helt greit når "feilen" går den veien :)

    ReplyDelete
  8. Så skjønn kjole! Og så mykje vakkert du har på bloggen din! Her vart eg inspirert!

    Systro

    ReplyDelete
  9. Det var en kjempefin farge! Jenta mi har denne i grønn, strikka av svigermor. Vi elsker den - og ser frem til at det blir kaldt nok til å bruke den igjen. Vi har brukt den som kjole, men i år blir den nok tunika. ;)

    ReplyDelete
  10. Jeg har strikket to av de tunikaene, men har gjort de om til kjoler med vilje;) Kjempefin kjole:)

    ReplyDelete
  11. Åhh fantastiske dame! Du lager så mye flott! Denne var kanonfin og sjalet i innlegget under var og helt fantastisk! Du er god! Fortsett sånn, så skal jeg bare la meg fortsette å bli inspirert og imponert!

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)