Saturday, October 15, 2011

Bestillingsverk

Mamma trengte barselgave til en kollega, og pittesmått strikk er alltid artig (og en veldig grei avveksling fra den endeløse glattstrikken i tunikaen jeg egentlig strikker på nå), så jeg sa selvsagt ja til å lage en elefant-Milo til en liten Brage. I blått denne gang, siden den lille guttens mamma er langt over gjennomsnittlig glad i blått. (Men jeg fikk trumfet gjennom at elefantene skulle være grå og ikke lyseblå, litt medbestemmelsesrett må man vel kunne beholde selv om man strikker på oppdrag – i alle fall når oppdragsgiveren heter mamma!)

Elefanter på rekke...

Jeg har strikket et par Miloer før (her er en med blomster og striper, og en annen elefantvariant), og er stadig like stor fan av oppskriften – så enkel og grei, og lett å variere med fletter eller striper eller diverse mønstre. Anbefales, veldig!

Vesten er strikket i Drops Merino Extra Fine. Fremdeles langt fra begeistret, garnet splitter seg lett når man strikker, og jeg syns det nupper og siger og i det hele tatt ikke oppfører seg spesielt bra. Ikke et garn jeg ville brukt til store voksenplagg som helst skal vare en stund, men babyer vokser jo så fort at vesten nok er for liten lenge før den blir helt håpløst slaskete og stygg (selv om jeg syns garnet så smått begynner å nuppe allerede før plagget er av pinnene). Men mykt og godt og babyhudvennlig, dét er garnet, og samtidig foreldrevennlig siden det kan kastes rett i vaskemaskinen.

...og rad

Jeg brukte nesten to nøster blått og et halvt lagernøste grått til en Milo i størrelse sånn ca 6 måneder, strikket på pinne 3.5 og 4. (Og for en gangs skyld slo ikke restegarnforbannelsen til – jeg hadde nesten en hel meter grått garn til overs, og slapp overraskende nok å kjøpe et nytt nøste!)

Fikk spørsmål om hva jeg gjør når masketallet ikke passer med elefantmønsteret. Milovesten er opprinnelig elefantfri, i originaloppskriften er Milo ensfarget og pyntet med en flette. Generelt når man strikker mønster med to eller flere farger, så blir resultatet litt strammere og mindre elastisk - derfor er det som regel greit å øke noen masker i forhold til oppskriften uten at størrelsen blir helt feil. For å ende opp med riktig masketall i forhold til elefantmønsteret har jeg her økt en ekstra maske under hver ermeåpning, og i tillegg har jeg økt et par ekstra masker i overgangen mellom rillestrikk og glattstrikk.

19 comments:

  1. Nydelig vest:) Elefantene er bare sååå søte

    ReplyDelete
  2. Den var supersøt. Morsomt å se en ny variant av milo :-)

    ReplyDelete
  3. kjempe flott! Elefanter er gøy! Og det er en flott barselgave, en milo med twist :) ha en super helg!

    ReplyDelete
  4. Kjempefin Milo med søte elefanter!!

    ReplyDelete
  5. Å, jeg digger de elefantene dine =))) Kjempefin!
    Mvh Siv

    ReplyDelete
  6. Søt liten vest. Dei vert nok glade dei som får denne.

    ReplyDelete
  7. Den var skikkelig søt! Enig med deg - grå elefanter gjorde seg!

    ReplyDelete
  8. Snabla fin milo!!! Enig med deg, anbefaler milo! Er ikke så flink med to farger, men kanskje en milo er passe og øve seg på!

    ReplyDelete
  9. Jeg elsker elefantene dine! Og vesten er kjempeflott. Denne barselgaven må jo bare bli en favoritt!

    ReplyDelete
  10. Den vesten var berre heilt nydelege med elefanter på.

    ReplyDelete
  11. Milo er super,ja! Kjempesøt barselgave.

    ReplyDelete
  12. Hvor er den bare skøn! elsker de små fine elefanter :-)

    ReplyDelete
  13. Skjønn liten vest, og klart elefantene må være grå! :)

    ReplyDelete
  14. Vannvittig søt!!!!! *Sukk* Masse fint inn til deg som ga meg inspirasjon til nye prosjekt. RETT og SLETT FARLIG.
    Takker for at du tok turen inn til meg og slengte deg med i julekalenderlotteriet. Du med alle dine fine ideer fyker rett inn på blogglista mi- fordi jeg må SE hva for spennende ting du foretar deg med pinnene dine:)

    ReplyDelete
  15. Fiiin.
    Likte mønsterbordene spesielt godt. :)

    ReplyDelete
  16. Så utrolig flott Elefant Miloen ble!! ;-)

    Klart du må få være med å bestemme litt, og elefanter er jo grå.... ;-)

    ReplyDelete
  17. Å nå har jeg hatt meg en liten morgenrunde i bloggen din, å så masse inspirasjon - regnbuebuksa (må få plass på lista) Disse elefantene på rekke (notert i hodet) Milovesten, har hatt oppskrifta liggende en stund, må tas frem...... Å den jakka med blomster å snegle på, Love IT :)

    Ha en superfin dag :)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)