Friday, October 7, 2011

Sånn passe søtt

Trengte en liten gave til en femåring – jeg har aldri møtt jenten (eller foreldrene), så jeg syns det var skikkelig vanskelig å plukke ut oppskrift og farger. Først var planen tunika, men den påbegynte tunikaen ble i stedet kjole til ettåringen. Nytt forsøk, denne gang med en liten topp som er temmelig lik tunikaen fra plan A, bare uten så mye vidde. Min variant er forsåvidt enda likere tunikaen fra plan A enn det designeren hadde tenkt, for etter å ha kikket på en del bilder syns jeg det kunne se ut som om bærestykket til tunikaen har bedre passform, så jeg strikket heller det.

Jeg valgte bort alpakka (som brukes i originaloppskriften) og strikket heller i ull/silke-blandingen Samarkand (75% ull, 25% silke) fra danske Holst. Garnet blir mykt og godt etter en vask (selv om jeg ikke syns det er rett-på-huden-mykt sånn som for eksempel Duo ull/silke fra designclub.dk eller silkeullen fra Nøstebarn), og så kan det vaskes i maskin (en fordel siden jeg ikke vet hvilket forhold foreldrene til mottager har til håndvask av ullplagg).

Oppskriften er fra Sandnes, og fins i heftet Sandnes Alpakka 0808. (Mens bærestykket altså er fra denne tunikaen i Sandnes Mix barn 0910.) Enda et Sandnes-hefte der alle modellene er designet av danske Lene Holme Samsøe – det er ikke så ofte jeg kjøper hefter fra Dale og Sandnes, syns heftene ofte bare har én modell jeg får lyst til å strikke, men i dette heftet er det veldig mye flott!

Hører rykter om at femåringer visstnok ofte har svært så klare formeninger om hva som er akseptabelt antrekk og hva som slettes ikke går an å ha på seg, så det er godt mulig at jeg har bommet totalt. Kanskje dette er en liten rosajente som nekter å bruke klær uten Hello Kitty på, eller kan hende noe tøft blått eller svart med dinosaurer eller biler eller muligens hodeskaller hadde vært det rette - jeg får bare satse på at vi har å gjøre med en noenlunde gjennomsnittlig femåring og at lilla og sånn passe søtt blir greit mottatt. :)

9 comments:

  1. Ååå, den var nydeleg! Ja, det er skummelt å strikke til folk ein ikkje kjenner. Vanskeleg å vite i forhold til stil og fargar. Men denne trur eg nok vert ein stor suksess. Mykje kjærleik som ligg i den.

    ReplyDelete
  2. Søt topp! Det er jammen ikke lett å stikke til unger nei. Selv ikke om man kjenner dem. De bytter mening fortere enn jeg strikker. :O)

    ReplyDelete
  3. Den var flott, og det er bare å håpe og tro at den faller i smak til både barn og foreldre - den burde iallefall det så flott som den var.
    Ha ei fin helg.

    ReplyDelete
  4. Så flott den var...nydelig farge... Regner med den faller i smak hos foreldre og barn....Det ville den gjort her i huset..

    Ha en strålende helg:)

    ReplyDelete
  5. Skikkelig fin topp. Håper den faller i smak, men det er jammen ikke godt og vite med disse barna .-)

    ReplyDelete
  6. Å, så utrolig fin den er! Jeg har også den liggende i prosjekt-køen min, nå ble jeg enda mer motivert for å starte. Men tenkte jo jeg kanskje skulle kjøpe garn i Tallinn ;)

    Tenk så flott å få noe så herlig i gave da. Skal mye til for at den der ikke faller i smak!

    Ønsker deg ei flott helg! Klem

    ReplyDelete
  7. Den faller sikkert i smak:) Strikket denne tiil datteren min og hun brukte den lenge. I rødt fra nøstebarn. God og varm til å ha utenpå genser, og kunne ta av når hun ble varm. Hun etterspurte til og med lommer på den til å ha smådill i:)

    Veldig koselig blogg du har:)

    ReplyDelete
  8. Your patterns are very cute. Are you selling them somewhere? Love the red hat with the little buttons. Love the purple sweater. BTW: I'm not in Anderson, California. I'm in Redding, California.

    ReplyDelete
  9. Thank you, Barbara! The red hat is this pattern (not mine, and it's free): http://www.ravelry.com/patterns/library/little-things

    (I've just modified it a bit to make it fit my two-year-old, and I knit longer before starting the decreases.)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)