Saturday, October 29, 2011

Sjalgave til en femtiåring

Jeg skulle visst plutselig strikke sjal til en femtiårsjubilant, og siden det bare var et par uker til den store feiringen ble det ikke tid til å bestille garn fra for eksempel Sanguine Gryphon (USA-garn bruker gjerne et par uker på å komme seg over Atlanteren), noe som ellers kunne vært ganske så fristende. Dermed ble det garn fra det rikholdige lageret. (Jeg er en sånn en som liker å ha et forholdsvis innholdsrikt garnlager, så jeg har garn tilgjengelig når jeg får en god idé klokken halv tolv en lørdagskveld og bare begynne å strikke med en eneste gang. Har innsett at jeg er en garnhamstrer, så jeg har gitt opp det der med lagerslanking, og garnkjøpestopp blir jeg bare sur av - så jeg går heller for rotasjon i lageret siden det alltid er mest fristende å strikke med det nyeste, ferskeste garnet. Lurt? Tja.)

 høst

Uansett, jeg hadde en hespe Cascade Heritage Silk liggende, innkjøpt hos yarn.com i sommer. Garnet er mykt og deilig, 85% merino og 15% silke, og fargen heter Italian Plum, en nydelig dyp, mørk blålilla (mørkere enn på bildene). Jeg syns bestemt jeg hørte hespen hviske til meg at den hadde lyst til å bli et Aestlight - så da ble det sånn.

Aestlight har jeg strikket to av tidligere (pluss at jeg har en halvferdig variant liggende i UFO-haugen), et i Hifa Hjerte, og et i Bugga. Liker godt å strikke dette sjalet, det er konstruert på en artig måte (rillestrikkdelen først, og så plukker man opp masker langs kanten for å strikke mønsterpartiene). Og hver eneste gang tenker man når man kommer til taggene, at nå, nå er sjalet straks ferdig. Mhm. Feil! Veldig feil! Taggene tar fryktelig mye lenger tid enn man muligens skulle tro, og er en aldri så liten tålmodighetsprøve.



Nu vel. Ferdig ble det, til slutt, inkludert tagger – og det er fremdeles opptil flere timer igjen til den store femtiårsfeiringen!

Aestlight blir med i Pinnekrokens utfordring, “Noe som varmer”.

9 comments:

  1. Så utrolig flott sjal! Tenker meg ei som blir fornøyd! :)

    ReplyDelete
  2. Nydelig sjal og lilla er jo aldri feil! :)

    Rotasjon i garnlageret er fint, det er bare pussig at noe garn roterer fortere enn andre, som ligger der år etter år. Fristende å prøve garnet du har brukt også, men får vel rotere litt i steden ;)

    ReplyDelete
  3. Nyydelig sjal og deilig farge!
    Rotasjon høres veldig lurt ut mtp å unngå irritasjon og abstinenslignende følelser.
    Nå begynte jeg faktisk nesten å vurdere en planlagt sprekk i garnkjøpestoppen min, og heller gå for rotasjonslager. Hmm..

    Ha en fin lørdagskveld!

    ReplyDelete
  4. Kjempefint!
    Nei, fullstendig garnkjøpestopp er ikke så lett. Rotasjon høres relativt lurt ut!

    ReplyDelete
  5. Flott sjal. Denne 50 åring vert nok kjempe glad for dette. Fin hua i innlegget under og.

    ReplyDelete
  6. Så vakkert sjal. Perfekt gave er det også:)

    ReplyDelete
  7. wow! Nydelig sjal! heldig hun som får dette :)

    ReplyDelete
  8. Så utrolig mye fint du strikker!
    Og så mange fine, inspirerende bilder du deler!

    ReplyDelete
  9. Takk for at du deltar i utfordringen hos Pinnekroken! :)
    Kjempeflott sjal i nydelig farge! :)

    Hilsen Jane Brit
    - Pinnekroken -

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)