Monday, October 24, 2011

Varme ører

Fortsatt restegarnstrikk, og nå ble resultatet en lue til ettåringen. Luen er litt sånn løselig basert på denne gratisoppskriften fra Garnstudio, men jeg har gjort en del endringer her og der. Ganske mange endringer, i grunnen, men fasongen er mye den samme, og øreklaffene er laget ved å strikke short rows/forkortede rader.

Bææææææ!

Øreklaffluen har god fasong, men er pittelitt stor til ettåringen – jeg har nemlig en plan om å muligens fore den med tynt rødt fleecestoff, for en tettere og hakket mer vindtett vinterlue. Kanskje. Etterhvert. Tror jeg.

 

Luen er strikket på pinne 4, med Drops Merino Extra Fine fra lageret. Det gikk med litt over et nøste mørkegrått, pluss litt rødt og hvitt. Jeg trodde underveis at jeg ville bli nødt til å kjøpe et nytt grått nøste, men utrolig nok hadde jeg akkurat nok garn. Og da mener jeg virkelig akkurat nok, jeg klarte såvidt å skrape sammen garn til å hekle rundt kanten, etter å ha klippet av og resirkulert lange trådender her og der. Flaks!

De som har vært innom bloggen her før har muligens fått med seg hva jeg mener om dette garnet – jeg skal ikke gjenta meg selv enda en gang, men jeg har fått nok et punkt på den (ganske lange) listen min over grunner til å mislike Drops Merino Extra Fine. Se bare: disse haugene med grått garn skal liksom være et garnnøste!

Nøste, sa du?

Og for ordens skyld: dette var et helt vanlig nøste når jeg begynte på luen, det er ikke opprekksgarn, og jeg har verken spilt fotball med nøstet eller latt katten leke med det. Jeg har strikket fint og forsiktig (fra tråden utenpå nøstet) mens nøstet (som strengt tatt ikke kvalifiserer til å bli kalt nøste engang, det er jo bare en eneste stor floke!) har ligget pent plassert i sofaen. Det røde nøstet (som også er Drops Merino Extra Fine) har fått nøyaktig samme behandling. Grmf!

Pinnekroken har en utfordring nå som heter “Noe som varmer”, og det passer jo finfint – luen blir mitt bidrag!

11 comments:

  1. Superfin lue:-)
    Jeg er veldig glad i Drops extra fine merino. men det er mest fordi det er så utrolig mykt og deilig og strikke med. Men jeg er helt enig at det altfor ofte ser ut som en floke.
    Vil aldri bruke det til store prosjekter for det siger veldig.

    ReplyDelete
  2. Nydelig lue! Deilig å få brukt opp rester av garn man egentlig ikke er så glad i å strikke med. :)

    ReplyDelete
  3. Lua ble fin og søt var den også:) Restegarn er alltid en glæde å få brukt opp:)

    ReplyDelete
  4. Modellen er jo så skjønn at man mister fokuset fra strikkalua ;)

    Men jeg kom da på at jeg skulle se på lua også, sånn etterhvert. Og den var kjempeflott. Så utrolig god ut, er vel noe sånt jeg skulle strikka til lillejenta mi også. Nå er jeg ikke noen luestrikker, så er glad jeg kjøpte lue til jenta da vi var i Tallinn.

    Ønsker deg en flott mandagskveld.

    Klem fra Anita (Nita/Havbris)

    ReplyDelete
  5. Aha, der fikk jeg svar på det jeg spurte om i forrige post, ja. Får se om det blir noen flere prosjekter i dette garnet da, hadde i utgangspunktet tenkt å lage en pixielue i julegave.

    ReplyDelete
  6. Kjempefin!
    Ja huff, liker generelt ikke nøster som er nøstet opp på samme måten som merino ektra fine.

    ReplyDelete
  7. Tusen takk for koselige kommentarer - både om luen og modellen! :)

    Peanuts: De tre siste prosjektene jeg har lagt ut på bloggen er alle sammen strikket i drops merino extra fine, så man skulle kanskje tro jeg liker garnet veldig godt - men egentlig er det ganske motsatt, jeg er ikke akkurat noen kjempefan. Det er mykt, det er det - så jeg håper det funker bra i hals og lue, men jeg syns garnet nupper noe helt vanvittig, og så siger det nokså mye, mister fasongen og blir litt sånn slaskete i bruk. Syns jeg. Men det ER jo mykt, da. (Og det er vel litt typisk for supermyk merino, det, at det blir slaskete og nuppete etter kort tid.)

    ReplyDelete
  8. Den lua er skikkelig søt!! Jeg strikker mye halser i dette garnet... til det bruket syns jeg det funker bra:-)

    ReplyDelete
  9. Den kjolen/tunikaen jeg strikket ble litt tung synes jeg, blir spennende å se hvor lenge den holder fasongen. Mottakerens lillebror skal få lue og skjerf i drops babymerino, det virker ganske greit men når har jeg jo ikke vasket plaggene enda.

    ReplyDelete
  10. Takk for at du deltar i utfordringen hos Pinnekroken!
    Kjempesøt lue! Er alltid greit å bli kvitt litt garnrester! ;)

    Hilsen Jane Brit
    - Pinnekroken -

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)