Tuesday, November 15, 2011

Hurra, heldress!

Garnet til “Heil dress i dobbelt 2-tråds garn” fra Strikk til nøstebarn lå klart (til og med ferdig nøstet opp) lenge, lenge – men av en eller annen grunn rykket dressen stadig bakover i den hurtig voksende strikkekøen. Jeg syns dressen virket så umåtelig, usannsynlig, utrolig  k j e d e l i g  å strikke, men nyttig, jada, absolutt – så jeg fikk den på pinnene, til slutt.

Dressen ble såvidt påbegynt helt i starten av mars, og siden snøklokkene så smått hadde begynt å titte fram og solen varmet nok til at tjukk ull ikke var påkrevd antrekk innså jeg jo at ungen ikke fikk noen hjemmestrikket ulldress den vinteren. Dermed ble planen at heldressen skulle passe nå fra høsten av, og siden det ikke akkurat hastet med å få den ferdig har den bare blitt strikket på ganske sporadisk, innimellom mer spennende prosjekter. Lenge var den et prosjekt av typen orker ikke vil ikke gidder ikke, så den lå nå der i strikkekurven, halvferdig, og irriterte meg. For heldress er virkelig kjedelig å strikke – jeg er ikke spesielt glad i å strikke verken ermer eller bein, og denne har jo intet mindre enn tilsammen fire av sorten. Å strikke glattstrikk fram og tilbake er heller ikke særlig festlig. Og når jeg ikke engang likte mitt eget fargevalg lenger så ble hele prosjektet ganske lite lystbetont. Men plutselig var det november og såpass kaldt ute at ungen faktisk hadde bruk for en ulldress, og dermed klarte jeg endelig å få resten av elendigheten den nyttige, fine, kjekke dressen unnagjort.

Nøstebarn-ribbebukse utenpå heldress? Jepp, god plan!

Etogethalvtåringen min er lang for alderen, så jeg la opp til størrelse 3 år. Noen centimeter ekstra lengde i både bein, ermer og rygg, siden ryktene forteller at dressen er litt kort både her og der. Den passer finfint nå, og jeg krysser fingrene for at knøttet kan bruke dressen i to sesonger (for jeg strikker ikke en til!). Dressen er grundig testet allerede – på bildet under er den en tur på Akvariet og hilser på pingvinene. (Okei, passformen ser noget tvilsom ut på dette bildet, men det er fordi “noen” ikke gadd å stappe ribbestrikken nederst på dressen oppi støvlettene!)

Hallaien!

Heldressen er strikket i dobbel New Zealand lammeull fra 123.knit, i fargene lyng og mellomgrå, og det gikk med til sammen 300 gram. Skulle jeg valgt farger på nytt hadde jeg muligens gått for en sprekere kombinasjon (rød og oransje? mørk rød og mørk lilla?) men jeg er fornøyd, jeg. Den er jo ferdig! Ettåringen har fått dress, strikket av mamma! Hurra!

Kule knapper har dressen også: treknapper med maur på, kjøpt på nett hos TextileGarden.

24 comments:

  1. Grattis med ferdig! Jeg fabler om å strikke den rundt og klippe opp neste gang, for det er et plagg vi har brukt så mye at jeg har lyst å gi i barselgave til neste tantebarn.

    ReplyDelete
  2. Skal ikkje alltid vere like kjekt. Er alltid så masse fint å strikke. Så derfor vert kanskje slike Må bli ferdig ting, liggande.

    ReplyDelete
  3. Haha! Gratulerer med fullført! Lite inspirerende strikk er rett og slett, ja, lite inspirerende! Synes fargevalget ble fint jeg. Utrolig tøffe knapper!

    ReplyDelete
  4. Heisan, du har vunnet i min give-away! :)
    Kan du sende meg adressen din + hvilken strikketøypose du ønsker til post@g-anette.com. Gratulerer! :)

    Kjempeflott blogg du har, jeg følger med videre :)

    Klem, Gry-Anette

    ReplyDelete
  5. For en herlig dress. Ser kjempedeilig ut i bruk også :O)

    ReplyDelete
  6. Så bra at du fullførte prosjektet. Nå kan krabaten holde seg god og varm, og fargevalget er da helt perfekt!

    ReplyDelete
  7. kjempe fin dress!! denne blir nok god til vinteren, den har iallfall vært ett favoritt plagg her hos oss når vi hadde den i bruk :)

    ReplyDelete
  8. Nydelig!! Elsker både striper og fargene. Knappene var prikken over i`en de. Grattis.

    ReplyDelete
  9. gratulerer med ferdig dress .-)

    ReplyDelete
  10. Knallfin dress! Og noe kjent med fargene var det her :) Nøstebarndressen er så god!

    ReplyDelete
  11. Gratulerer med ferdig prosjekt! Kjempefin var den!
    Og fargene var jo bare nydelige!

    ReplyDelete
  12. Hei! Jeg er så enig. Den dressen var ekstremt kjedelig å strikke. Heldigvis brukes den hver dag.

    ReplyDelete
  13. Fine farger du hadde på en kjempe fin dress!

    ReplyDelete
  14. Resultatet ble kjempefint, selv om strikkingen var kjedelig. Nydelige farger og riktig så kledelig på. Stilige knapper også! :)

    ReplyDelete
  15. Synes dressen var veldig fin, jeg! Du kan jo velge knall-farger neste gang når denne dressen er blitt for liten :)

    ReplyDelete
  16. Åh, for en nydelig dress!! :)
    Utrolig flink du er :)

    ReplyDelete
  17. Å denne dressen var fin :) Fantastiske farger åsså. Det er så gøy med blogg, å se hva alle lager. Tar deg med over til meg jeg, for her må jeg visst in flere ganger :)
    God jul :)

    ReplyDelete
  18. Jeg syns fargene var veldig fine, jeg? Praktiske om ikke noe annet :)
    Og så stilig da, dressen!

    ReplyDelete
  19. Knallfin dress! Synes fargene er flotte jeg.

    ReplyDelete
  20. Kjempeflott! Og kantene/ knappestolpene er bare så fine, hva gjør du når du lager de?

    ReplyDelete
  21. Den ble ordentlig fin! Og de knappene gjorde susen!

    ReplyDelete
  22. Dressen ble kjempefin!! Syns fargene var flotte jeg :)

    Et spørsmål - hvordan gjør du det med økningen bak når du strikker i striper? Har strikket stripete dresser før til barna, men syns ikke det blir fint når man får et stort område med bare en farge midt bak... Noen tips?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hei! Jeg dropper rett og slett økningene bak, jeg. (Hvis ungene bruker tøybleier trenger de gjerne større bleieplass, da kan det kanskje være nødvendig med de økningene - men ellers syns jeg dressen funker helt fint uten :)

      Delete
    2. Tusen takk for svaret!
      Da drister jeg meg til å droppe økningen jeg også ;)

      Delete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)