Thursday, November 3, 2011

Stripevotter

Ettåringen trenger flere votter, og de skulle helst vært ferdig i går, så da strikker man noe ukomplisert og superkjapt noe. De rillestrikkede vottene fra Strikk til nøstebarn er enkle og greie, og et vottepar blir ferdig på en kveld – perfekt.

Passformen er bra og vottene sitter godt på hånden, i alle fall om man strikker vrangborden noen centimeter lenger enn det oppskriften sier. Votten skal egentlig sys sammen langs hele siden til slutt, men jeg strikker heller vrangborden rundt – ribbestrikk blir ikke særlig fint når man syr det sammen (ikke når det er jeg som syr, i hvertfall!). Rillestrikk, derimot, er null problem å få fint med metoden nederst på siden her.

Vottehøst

Vottene er strikket i dobbel tråd Holst supersoft, et par rød + oransje og et par blå + turkis, på pinne 3.5 og 4. Masketall til 3-5 år, og lengde sånn circa midt mellom 1-2 år og 3-5 år. Passer fint til den store etogethalvtåringen min.

 

Stripevottene blir et nytt bidrag til Pinnekrokens utfordring, “Noe som varmer”.

12 comments:

  1. Fine dei va. Lyte nok prøva meg på desse eg og. Fint o bruke restar til.

    ReplyDelete
  2. Takk for nok et bidrag hos PInnekroken!

    Kjempefine votter! )

    Hilsen Jane Brit
    - Pinnekroken -

    ReplyDelete
  3. Toppen votter, mine holdt faktisk i to sesonger!

    ReplyDelete
  4. Alltid greit med litt votter i hus. Takk for link til sammensying, holder nettopp på med noe rillestrikk, og denne forklaringa var veldig god!

    ReplyDelete
  5. Så fine votter i herlige farger! Praktiske er di å og kjekt å ha flere en et par til sånne småttiser :)

    ReplyDelete
  6. Det er kjempesmart å gjøre det på denne måten. Har prøvd det en gang tidligere, og det fungerte superdupert. Heldige 1-åringen!

    (PS: i barnehagen hvor jeg har mine to har vi fått ros for å ha hjemmestrikkede ullvotter på, istedet for store, klumpede ferdigkjøpte votter. Hadde igrunnen ikke filosofoert over dette, men personalet ser nok hva som fungerer og hva som ikke fungerer)

    Ha en god helg!

    ReplyDelete
  7. Kjempesøte fargeglade votter. Også i Ålesundfargene, da gitt! Glemte du Brann et øyeblikk? (o: kanskje like greit i dag?

    ReplyDelete
  8. Fy søren så flink du er å strikke då. Så utruleg masse fint du viser her nedover på bloggen. Må jo berre bli følgjar her eg då, sidan det jo er kjentfolk... ;-)
    Randi

    ReplyDelete
  9. Fine farger! helt enig - den vrangborden må være lenger :)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)