Saturday, November 12, 2011

Sugared violets

Nok et sjal, denne gang Sugared violets. Jeg falt for den avlange fasongen på sjalet, syns sjal med denne formen er enklere å bruke enn typiske trekantsjal. Men jeg er uansett ingen sjaldame (det vil si, jeg syns det er kjempegøy å strikke sjal, er bare ikke så glad i å bruke dem!), så sjalet kommer nok til å få et nytt og forhåpentligvis bedre hjem.

Sjalet er strikket i Holst Samarkand (75% ull, 25% silke), i fargen aubergine (som ligner mer på lyng enn på noen auberginer jeg har sett), og det gikk med ganske nøyaktig et og et halvt nøste. Eller 75 gram av 500-grams-spolen som kom i posten fra Danmark tidligere i høst. Omtrent halve spolen er brukt opp, og forvandlet til en tunika kjole, en vest og nå altså et sjal. Litt artig å se hvor mye man faktisk får ut av en sånn spole! Tynt og drøyt garn, dette, 500 gram tilsvarer nesten 3 kilometer garn!

 

Sugared violets er enkelt og greit og ganske kjapt å strikke, men jeg likte egentlig ikke oppskriften spesielt godt, er et par småting som skurrer litt – blant annet blir kanten øverst temmelig stram når man strikker etter oppskriften. Kommer nok til å gjøre et par små endringer hvis jeg strikker dette sjalet igjen.

Sugared violets blir med i “Noe som varmer”-utfordringen hos Pinnekroken.

10 comments:

  1. Lekkert sjal i nydelig farge - selv om jeg skal være enig i at den ikke er så veldig aubergine. Kan garnet anbefales? Har så langt bare forsøkt supersoft fra holst.

    ReplyDelete
  2. Takker! :) Jeg liker Holst supersoft veldig godt, og syns egentlig ikke Samarkand virker så veeeeldig annerledes - det blir bra mykt etter vask, men jeg syns ikke det blir rett-på-huden-mykt sånn som for eksempel silkeullen fra DUO eller fra Nøstebarn. Men har jo ikke så mye erfaring med Samarkand egentlig, vet ikke hvordan plaggene blir etter lengre tids bruk.

    ReplyDelete
  3. Flott sjal! Jeg liker også denne formen godt, det er mer anvendelig en det trekantede sjalet.

    ReplyDelete
  4. Vakkert sjal og flott bildemontasje av produktet.)

    ReplyDelete
  5. Du er jammen produktiv! Lekkert sjal i flott farge. Og som alltid tar du nydelige bilder.

    Ønsker deg en flott (strikke)søndag!

    ReplyDelete
  6. Jeg syntes dit sjal er blevet meget smukt. Jeg har også strikket det til min svigermor i flot rød :)

    ReplyDelete
  7. Ååå, det var fint! Likte både fargen og fasongen på det jeg :)

    ReplyDelete
  8. Et nydelig garn, likte veldig godt formen, mønsteret og ikkje minst fargen :-)

    ReplyDelete
  9. Nydelig sjal. Takk for din deltakelse i utfordringen.

    Marthe
    -Pinnekroken-

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)