Thursday, November 24, 2011

Vindskeiv

Julegavestrikk pågår – men siden mottager trolig ikke er blant de ivrigste leserne av strikkeblogger så blir denne luen vist fram allerede. Oppskriften er Windschief av Stephen West – enkel og grei, og ganske kjapp å strikke. Det elastiske ribbestrikkpartiet gir luen utrolig god passform, og jeg syns dessuten luen er kjempestilig – så sannsynligheten er rimelig stor for at det blir strikket flere vindskeive luer etterhvert.

Jeg mistenker at ganske så kløfritt superwashgarn må være det rette valget til denne mottageren, så derfor ble luen strikket i Drops Karisma fra mitt temmelig store Karismalager. (Jeg fikk nemlig en vill idé om å hekle et digert teppe i Drops Karisma, så på et Dropssalg i fjor en gang ble forholdsvis store mengder av dette garnet innkjøpt – jeg glemte bare en pitteliten detalj: jeg kan virkelig ikke hekle…) Med denne luen har Karismalageret minket med sånn omtrent et og et halvt nøste, men jeg har nok garn igjen til et par luer til. Kremt.

Manglet passende modell og denne luen gjør seg helt klart best med et hode inni, så da tager man hva man haver (med god “hjelp” av en ivrig ettåring som lurte veldig på hvorfor mamma tok lue på en gul ballong!) - men se her hvor fin Windschief egentlig er!



Noen lurte på hvordan man strikker votter, ermer, buksebein, luer og denslags på to korte rundpinner i stedet for på strømpepinner, så jeg har tatt et par bilder for å vise:
Jeg fordeler maskene på to korte rundpinner:



Og så strikker jeg rundt, i grunnen helt som vanlig. Maskene på én rundpinne strikkes med “halen” på den samme rundpinnen (som man alltid gjør når man strikker med rundpinne) – det er med andre ord alltid en rundpinne som hviler og ikke er i bruk. På bildet under strikker jeg med den fremste rundpinnen, rundpinnen bak er bare maskeholder. Når alle maskene på pinne 1 (fremst) er strikket, begynner jeg å strikke med pinne 2 (bak) mens pinne 1 hviler. Og sånn går no dagan…



Jeg strikker som regel heller med to korte rundpinner enn med strømpepinner – og for de av oss som ikke er strømpepinnefans er magic loop enda et alternativ.

11 comments:

  1. Allid godt med oppskrifter som passer til menn, syntes det er så lite der ute... Denne lua var faktisk fin i tillegg til å passe til menn... *tenker og vurderer*

    ReplyDelete
  2. Utrolig flott felling, må jeg si. Kjempefin oppskrift. :)

    ReplyDelete
  3. Så fin! Ser ut som ei lue som sitter godt også.
    Pludrehanneklem

    ReplyDelete
  4. Tusen takk for tipset om to korte rundpinner. Det har jeg aldri tenkt på :)

    ReplyDelete
  5. Stilig lue, den likte jeg. Og så måtte jeg le litt av " jeg virkelig ikke hekle". Jeg kan forsåvidt hekle, men jeg ender ofte opp medd stoff tiltross for at mine sykunnskaper definitivt ikke er velutviklet :-)

    ReplyDelete
  6. Veldig fin! Har hatt den i køen en stund, men mottager her NEKTER å gå med lue, så den forblir i køen en stund til..

    ReplyDelete
  7. Den er så fin. Har strikket den til mannen min og til julekalenderen på jobb. Mannen blir veldig kjekk og den sitter godt på.

    ReplyDelete
  8. Nydelig lue. Tror den må srikkes til jul her i huset også...

    ReplyDelete
  9. Hei. Er det mulig å få denne oppskriften på norsk? Har en frøken som ikke forstår engelske oppskrifter.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tror ikke den fins på norsk, dessverre!

      Delete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)