Monday, January 30, 2012

Favorittsjal i favorittgarn og favorittfarge

Årets første sjal blir fort vekk årets største sjalfavoritt! Jeg er med i Ravelry-gruppen 12 shawls in 2012, og selv om jeg ikke har ambisjoner om å strikke like mange sjal som i fjor (16 stykker!) så regner jeg med at det blir produsert noen sjal i år også. Eller kanskje jeg bare skal gi meg på topp, for jeg tviler på at jeg klarer å strikke flere sjal jeg blir like fornøyd med som dette. :)

Wheel bug

Skinny Bugga fra nå nedlagte Sanguine Gryphon må være et av de aller deiligste garnene jeg vet om. Og denne gråfargen – Wheel Bug – må være den aller fineste fargen jeg har fått tak i derfra. Sanguine Gryphon har nettopp gjenoppstått som to separate butikker, The Verdant Gryphon og Cephalopod Yarns, og ifølge denne oversikten har ikke Cephalopod Yarns, som farger Wheel Bug, planer om å lage mer av den. Men det kan visstnok tenkes fargen får noen gjesteopptredener likevel, jeg krysser fingrene (og sitter klar med visakortet)!

Jeg hadde én hespe Wheel Bug, og den kunne selvsagt ikke brukes til hva som helst. Denne hespen har jeg ruget på lenge og vel mens jeg funderte på hva den skulle få bli, det var nemlig ikke lett å finne et prosjekt som var garnet verdig! Kanskje ikke så overraskende at jeg til slutt endte med enda et Aestlightsjal – det femte i rekken. Og denne utgaven har jeg definitivt tenkt å beholde selv!

Aestlight #5

Aestlight er, som nevnt ganske mange ganger etterhvert, en av de flotteste sjaloppskriftene jeg vet om. Det er et artig sjal å strikke, og så syns jeg resultatet blir kjempebra - her er et i Cascade Heritage Silk, et i Sanguine Gryphon Bugga!, og et i Hifa Hjerte. Dessuten er Aestlight fullt mulig å bruke også for meg som slettes ikke er noen sjaldame – Aestlight ser bra ut selv når jeg snurrer det rundt halsen i stedet for å dandere det pent over skuldrene.

Favorittsjaloppskriften strikket i favorittgarnet i Den Aller Fineste fargen – det måtte jo bare bli bra!

29 comments:

  1. Nydelig sjal i flott farge!

    ReplyDelete
  2. Det måtte jo bli en sikker vinner! Nydelig sjal og det bare ber om å bli brukt.:)

    Jeg er også med i den gruppa, men har ikke ambisjoner om 12 i år. Sjalene begynner å hope seg opp litt her. Har ikke strikket Aestlight enda, men nå ble jeg minnet på hvor fint det er.

    ReplyDelete
  3. Veldig fint sjal. Fargen er jo helt nydelig. Skjønner godt at det er en favoritt :) Jeg har ikke prøvd meg på sjal enda. Så langt har det vært litt skummelt, men det er utrolig mange fine der ute altså!

    ReplyDelete
  4. Det er jo rett og slett perfekt! Må henge meg på det de andre skriver: nydelig!

    ReplyDelete
  5. Dette sjalet er fint. Eg meldte meg på 12 sjal på norsk strikkeforum i år, men eg har ikkje strikka nokon endå.

    ReplyDelete
  6. Jeg er på en liten bloggrunde etter å ha vært inn en besøks-tråd på HB :)

    Da er enda flere sjal lagt til på Ravelry. Takk for titten - og inspirasjonen :)

    ReplyDelete
  7. Nydelig sjal! Tror jeg blir nødt til å lære meg sjalstrikking, det er såå mye fint!

    ReplyDelete
  8. Hvor er det fint! Meget smukt!

    ReplyDelete
  9. Griselekkert, nydelig farger.:-)

    ReplyDelete
  10. Knallfint! Jeg er ingen sjalbruker, men dette fikk jeg virkelig lyst til å strikke og surre rundt halsen. Nyyydelig farge :)

    ReplyDelete
  11. Flott sjal! Forstår godt at du er fornøyd med deg. Nydelig farge

    ReplyDelete
  12. Må si meg enig, et kjemeflott sjal, og så er jeg så glad i grå selv om mange mener at det ikke er en farge...jeg liker den uansett!!!

    ReplyDelete
  13. Hei! :)

    For kort tid tilbake kom jeg over dette sjalet ditt når jeg var ute i bloggverdenen og lette etter inspirasjon til min bestemors 75års dag. Sjalet ditt er bare helt nydelig! Og jeg har nå kjøpt oppskrift og garn (det ble 3tråds tynn merino fra Pickles..) men har allerede litt problemer.. Så jeg lurte på; i rillestrikk trekanten innerst - øker du en eller to m her? jeg ender nemlig opp m to løkker hver gang jeg snur...

    Takk så mye hvis du kunne hjulpet meg med dette spørsmålet! :)

    Kjempefin blogg du har! Har tittet og kost meg stort her inne!

    Klem, Silje

    ReplyDelete
  14. Tusen takk for hjelpen! :)

    ReplyDelete
  15. WoW så nydelig. Denne skal helt klart strikkes i mars :)

    ReplyDelete
  16. Dette sjalet er bare så nydelig, at jeg sitter nå og kikker på cephalopod yarns for å finne garn. Er det den minste størrelsen du har strikket? Jeg strikker også forholdsvis stramt (bør gjerne ned 0,5 - 1 str i pinner for å få rett fasthet), da bør det holde med 1 hespe? Orker ikke tanken på å alternere mellom 2 for å slippe fargeforskjellen ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det er den minste størrelsen, ja! Men har forstått det sånn at de nye hespene med Skinny Bugga (fra Cephalopod yarns) har færre meter enn det de gamle (fra Sanguine Gryphon, der jeg kjøpte denne) hadde - ifølge Ravelry har en hespe med Cephalopod Skinny Bugga bare 388 meter, og det høres knapt ut til dette sjalet. (Jeg brukte ganske nøyaktig 400 meter.)

      Delete
  17. Aha. Vel det går jo an å strikke rilledelen fra en hespe og resten fra en annen. Synes du skinny bugga funket bedre til dette sjalet enn bugga?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg syns både bugga og skinny bugga funker finfint - vet ikke om jeg klarer å bestemme meg for hvilket garn jeg liker best av de to ;o)

      Delete
  18. Hihi så bra, da tror jeg jeg bestiller bugga, det var nemlig på lager i den fargen jeg ville ha ;)

    ReplyDelete
  19. Utrolig flott sjal!!! Sånt vil jeg også strikke :)

    ReplyDelete
  20. nydelig! jeg er akkurat ferdig med mitt :)

    ReplyDelete
  21. For et nydelig sjal. Jeg kan mye rart, men å strikke kast og to masker i sammen, er jeg ikke noe god på. Konsentrasjonen er ikke bra nok. Du får si i fra om du er villig til å lære meg å strikke et sånt sjal, hehehe Klem Grethe

    ReplyDelete
  22. I loved your pictures, but, unfortunately, I'm brazilian and I don't understand your language........

    But you do really a good job. Congratulations!

    Celina

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)