Saturday, January 7, 2012

I’d rather…

“poke myself in the eye with a dpn than knit a dishcloth” er det en gruppe på Ravelry som heter. Jeg har ikke meldt meg inn, men jeg har forsåvidt vært temmelig enig i gruppens standpunkt ;o) Og likevel har jeg altså gått hen og strikket kjøkkenkluter. Opptil flere stykker, til og med! “Noen” ville nemlig ha strikkede kjøkkenkluter til jul, så da så…

...og den øverste kluten er RØD, ikke rosa ;o)

Og joda, jeg skal innrømme at jeg syns de ble fargerike og fine. Dessuten er visstnok disse klutene veldig gode i bruk, og så fryktelig mye innsats per klut kreves det i grunnen ikke, så det er faktisk fullt mulig at det strikkes flere etterhvert (selv om det virker helt feil å skulle tørke opp appelsinjuice og brødsmuler med noe jeg har strikket selv)!

Etter litt research på diverse strikkefora fant jeg ut at det tydeligvis er ganske bred enighet om at noe så enkelt som dette gir de beste klutene:

                            1. pinne: *1 r, 1 vr*, gjenta ut pinnen

                            2. pinne: rett

Gjenta disse to pinnene til kluten er sånn omtrent kvadratisk. Kluten kan forsåvidt gjerne være litt lenger enn den er brei, siden den strekkes litt i bredden i bruk.

 

Kjøkkenklutene er strikket i Drops Paris, på pinne 4. Jeg la opp 48 masker, ett nøste = en klut.

10 comments:

  1. Flotte farger på klutene.
    Jeg var også totalt i mot å strikke noe så enkelt som kunne kjøpes for en grei penge i butikken.
    Hadde noe bomullsgarn rester så laget til søster og mamma. De var overbegeistret og bestilte flere. Og nå har det blitt mange flere, og mange som er storfornøyd!

    ReplyDelete
  2. Nå har jeg latt meg overbevise. Jeg må også strikke slike kluter. Takk for den enkle oppskriften.

    ReplyDelete
  3. Kjempefine kluter! Jeg var av akkurat samme oppfatning, men har jammen med strikket kluter jeg også. Jeg tror vi blir litt "miljøskadd" av å vandre rundt på forumer ;)

    ReplyDelete
  4. Ingenting som er bedre enn hjemmestrikkede kluter. Opplest og vedtatt!!!
    Du må bare bli overbevist..

    ReplyDelete
  5. For eit par år sidan syntes eg det var temmeleg spesielt å strikka slike klutar. Så prøvde eg til slutt, og det har vorte ein stor suksess. Dei er kjempegode i bruk og no kan eg ikkje tenkja meg å bruka kjøpeklutar lenger. Ungdomane i huset vil heller ikkje ha andre i leiligheita si. Flotte å gje som ei lita gåve tildømes saman med ein oppvaskkost.

    ReplyDelete
  6. Det finnes ikke bedre kluter en hjemmestrikkede, men jeg syns ikke det er det artigste prosjektet å strikke på.Jeg har en god del med bomullsgarn liggende så det kan bli noen kluter av dette.
    Jeg bruker oppskriften som du har skrevet, den klart beste.
    Fint med fargeglade kluter.
    Ha en fortsatt fin helg!
    Pernilla

    ReplyDelete
  7. Hmm, må jeg prøve det likevel da? Virkelig? Det virker bare som du sier veldig feil å skulle tørke opp søl med noe jeg har strikket. Noe jeg lett kan kjøpe. Hvordan er det med sånne fargede, hjemmestrikkede kluter, når jeg pleier kokvaske kjøkkenkluter, tro?

    ReplyDelete
  8. De hjemmestrikkede klutene er uten tvil de beste! Jeg ble i godt humør av fargene du har valgt. Vaskingen går litt lettere med spreke farger på kluten.

    Jeg likte godt den røde lua i innlegget under også.

    ReplyDelete
  9. Så sant, så sant! Finnes ikke bedre kluter enn de du strikker! Veldig god absorberingsevne :) Når du først har begynt å bruke klutene dine, vil du ikke ha andre, tenker jeg! Og det er jo så mange fine farger i Paris :)

    ReplyDelete
  10. It is highly demoralised be institute in lemons as comfortably as other citrus fruits.
    For dinner party a just meatloaf with grains do not control cholesterol.

    Active help worked for quadriplegic Actor Christopher Reeve, wherein he was
    given passive just cholesterol in the consistency.
    A food-rich, heart-healthy diet is one to gain HDL by about 10 percent.
    Artichokes A subject area in Germany done indorse in 2000, showed that crush in supernumerary steps is the way
    to go!

    my web page ... 8 kowalski week cholesterol cure
    my site :: 8 kowalski week cholesterol cure

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)