Wednesday, January 4, 2012

Lue til mann x 3

Julegaveproduksjon tok det meste av strikketiden min i desember (neste år har jeg en plan om å strikke minst én gave hver måned, og putte dem i gaveboksen – for nistrikking av julegaver er en skikkelig strikkeglededödare!), og blant julegavene var det fem luer som havnet under juletrærne til diverse gutter og menn jeg kjenner.

Kollisjon
Lue nummer 1 er Collision av Tora Frøseth. Kult flettemønster som gir assosiasjoner til motorsykkeldekk, og ribbestrikk som gir god passform. Jeg strikket i Holst Samarkand, en ull/silke-blanding bestilt fra danske Holst garn, og resultatet ble en tynn, lett lue som veier hele 27 gram. Jeg er ikke så veldig glad i flettestrikk, egentlig, men flettemønsteret på denne luen er i grunnen enkelt og greit. Ble godt fornøyd med luen, og kommer nok til å strikke denne igjen, selv om dette er den desidert mest tidkrevende luen av de tre jeg viser fram her (pinne 3 + flettestrikk = ikke noe hurtigprosjekt!). Oppskriften fins både på norsk og engelsk, og kan kjøpes på Ravelry.

Windschief
Lue nummer 2 er Windschief av Stephen West. Dette er helt klart min nåværende herreluefavorittoppskrift! Veldig kjapp og enkel å strikke, og resultatet syns jeg blir superbra. Utrolig god passform, og så syns jeg luen er skikkelig stilig! Jeg strikket tre stykker av denne, og i likhet med Windschief nummer en er den på bildet strikket i Drops Karisma fra lageret. Oppskriften kan kjøpes på Ravelry.

Turn a square
Lue nummer 3 er Turn a square av Jared Flood (han med Brooklyn Tweed, ja). Gratismønster, og denne har jeg strikket to av tidligere. Ukomplisert og grei, og fin med striper. Her har jeg strikket i mørk grå og lys grå Drops Karisma fra det tilsynelatende endeløse Karismalageret mitt (som nevnt tidligere fikk jeg en “god” idé under et Dropssalg i fjor, og kjøpte inn en diger haug Karisma til et superfint hekleteppe – før jeg etterhvert husket på det faktum at jeg virkelig, virkelig ikke kan hekle.)

15 comments:

  1. Flotte luer! Kollisjon ligger langt framme i køen min, men spørs om jeg ikke må se litt nærmere på de to andre du viser også!

    ReplyDelete
  2. Fleire flotte huer detta. Kanskje må strikke ei eg og. Likte godt den med flettene. Mykje fint har du laga gjennom heile året. Stå på!

    ReplyDelete
  3. Så pene luer. Den nr. 2 havnet rett i køen min. Ha en super uke.

    ReplyDelete
  4. Så flotte lier du har strikker! Og takk for tips, forresten, er alltod på jakt etter fine gaver til herrene i slekta :P

    ReplyDelete
  5. Veldig fine! Alle tre ligger i køen, og jeg har et Karismalager jeg og... kjekke barnehagegensergarn om foreldrene ikke liker håndvask, selv om det nupper litt.

    ReplyDelete
  6. Fine! Hvordan funker det egentlig med lue i samarkand? Har liggende noe i en farge som ikke er "meg", kanskje dette var en idé...

    ReplyDelete
  7. Fine! Hvordan funker det egentlig med lue i samarkand? Har liggende noe i en farge som ikke er "meg", kanskje dette var en idé...

    ReplyDelete
  8. Kjempefine luer,du har strikket

    ReplyDelete
  9. Jeg likte alle 3 luene! Jeg syns det er så sjelden å se fine herreluer så det var flott å se 3 så fine luer servert på ett brett.

    Så mye og så lekkert du har strikket i året som gikk!

    Håper du får et herlig og kreativt år!

    ReplyDelete
  10. Flotte luer. Jeg likte best nr 2, så den må jeg prøve meg på :-)

    ReplyDelete
  11. Fine luer. Har en tendens til å nistrikke rett før jul hvert år jeg også. I år var det sokker det gikk i hos meg.

    ReplyDelete
  12. Tusen takk for alle de koselige kommentarene! :)

    Linda: Jeg syns det funket bra! Overraskende bra, egentlig - men luen er selvsagt veldig tynn og lett, dette er ikke luen for 20 minusgrader... Jeg var litt redd for at luen skulle bli "slapp" og miste fasongen, men etter én vask og en del bruk ser den fremdeles bra ut, i alle fall.

    ReplyDelete
  13. Flotte luer :) Windschief til mannen var det første jeg strikket etter nyttår også. Har en diiiiger ufo (i form av en genser som sikkert hadde passet Mr Creosote) i PT4 som jeg gradvis rekker opp, og siden mannen liker ullgarn og ikke bryr seg om at det ikke er suuupermykt så ble jeg kvitt litt av det :) Tror nok det blir en til eldstemann (passende liten til å ha i lommen i motsetning til de baggy luene hans) og en til min bror etterhvert også.

    ReplyDelete
  14. Knalltøff den "mc" lua, den må kjøpes. Takk for tipset.

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)