Friday, January 6, 2012

Røde småting

Luen “Little things” av Veera Välimäki har jeg strikket to av tidligere, en til meg og en til snart-toåringen, og da er det vel unødvendig å si at jeg liker denne luen veldig godt? Oppskriften er gratis, og den er enkel å tilpasse til små og store hoder. Jeg har fått flere spørsmål om hvordan jeg feller i toppen av luen, og jeg gjør faktisk akkurat som i oppskriften – den eneste forskjellen er at jeg strikker luen lenger før jeg begynner å felle, sånn at den blir litt baggy (og dermed ikke strekkes noe særlig i toppen, så den fine fasongen kommer muligens bedre fram enn i originalen.)

Rød favoritt

Denne utgaven er strikket i Baby Wool kjøpt på impuls hos Stoff & Stil. Den dype, mørke rødfargen var så fin at garnet måtte få bli med hjem – ok, jeg skal innrømme at jeg muligens var ekstra lett å lede ut i fristelse siden dette var like før nyttår og starten på min planlagte garnkjøpebrems. (Her blir det absolutt ikke noen fullstendig kjøpestopp, nulltoleranse for garnkjøp tror jeg fort kan ta knekken på strikkegleden, men jeg skal begrense garnhandlingen en del og målet er mer garn ut av lageret enn inn i løpet av 2012).



Stoff&Stil-babyullen kommer i en del fine farger, syns jeg, og når garnet dessuten kostet 28 kroner per nøste var det verd å teste om denne babyullen funker like godt som babyull fra Sandnes og Dale (til etparogførti kroner per nøste). Førsteinntrykket er greit, garnet er mykt og behagelig, men det deler seg forholdsvis lett når jeg strikker. Det var i overkant mange knuter på tråden i det ene nøstet jeg har testet til nå, men akkurat det kan jo være tilfeldigheter. Blir spennende å se hvordan garnet holder seg etter noen vask. Vottene datteren har på seg på bildene under er forresten “Rillestrikka vottar” fra Strikk til nøstebarn, blogget her.



Til luen gikk det med 44 gram garn, pluss 3 små treknapper. Ikke akkurat noen pangstart på lagerslankingen, men jeg har ikke kjøpt et eneste gram garn i hele år, så dette går strålende! 
Luen blir mitt bidrag til Pinnekrokens utfordring: “Rødt og grønt

16 comments:

  1. Så flott lue!!! Og ikke minst modell! :-)
    Ønsker deg en god helg!

    ReplyDelete
  2. Knallfin lue på en supersøt jente :)
    Din lue er mye finere i toppen, har du felt på en annet måte enn i oppskriften?

    ReplyDelete
  3. For ei fin lue! Den passa perfekt på den søte jenta. Denne må jeg bare prøve. Det skulle vel finnes litt babyull i lageret. Ha en fin dag!

    ReplyDelete
  4. Nydelig modell, og flott lue. Skjønner at du måtte prøve garnet for rødfargen er veldig fin :-)

    ReplyDelete
  5. Kjempefin farge og lue på den søte modellen =)

    Mvh Siv

    ReplyDelete
  6. Det var en kjempefin lue, fikk lyst til å strikke en slik :)
    Ha en fin helg.

    ReplyDelete
  7. Kjempefin lue! Likte din variant hvor man ser fassongen i toppfellingen godt. Legger den til på lista, jeg... Og håper på mye tid på strikkfronten, for den lista er lang! (o:

    Gossin jente også, forresten, og finfin match med vottene!

    ReplyDelete
  8. Jeg har et feilkjøpt nøste med babymerino som jeg har startet å strikke hjelmlue av, men så tenkte jeg at poden kanskje begynner å bli litt stor for hjelmlue, så da tror jeg det skal bli en little things isteden :) Hvor mange masker la du opp på ribbedelen?

    ReplyDelete
  9. Ser ut som det er ca 20, så da starter jeg med det ;)

    ReplyDelete
  10. Medri: jepp, 20 masker stemmer! :) (Jeg syns egentlig det ble et par masker for mye, syns kanten ble litt i overkant brei.)

    ReplyDelete
  11. Fantastisk lue! Finnes mønsteret bare på engelsk?

    ReplyDelete
  12. Anne: Ja, bare på engelsk. Men den er veldig enkel og grei, prøv med en engelsk-norsk strikkeordliste - garnstudio har en, her: http://www.garnstudio.com/lang/no/ordliste.php?list=noendenl&order=en :)

    ReplyDelete
  13. Så flott lue, ja. Og veldig praktisk med rød til ei lita ei :)

    ReplyDelete
  14. Takk for at du deltok i utfordringen! :)

    Klem fra
    Jane Brit
    - Pinnekroken -

    ReplyDelete
  15. Så fin lue:) Kan du oppgi litt mål-hvor lang strikket du bremmen sånn ca og hvor mange masker plukket du opp før du fortsatte med glattstrikk? Skal strikke til en 3 åring som ikke bor i nærheten så får ikke målt hodeomkrets:)

    Jeg koser meg med bloggen din!

    Cathrine

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hei! Jeg har ikke luen her, så kan ikke måle hvor stor den er, dessverre. Kanskje du kan sjekke med en annen lue i str 3 år? :)

      Delete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)