Monday, January 16, 2012

Ship o’hoi

Riktignok er ikke pappa båteier akkurat nå, men med nybygd hytte et lite slukkast fra sjøen er det nok snakk om kort tid før båten er på plass igjen – og nå har han i det minste vottene klare, for til en litt rusten skipper må det vel være fryktelig praktisk med votter som holder orden på babord og styrbord og denslags! ;o) Artige votter med flere morsomme detaljer, her er både kapteinsstriper i vrangborden, kompass og påbroderte røde og grønne lanterner på henholdsvis babord og styrbord side. Vottemønsteret er fra Jorids mønsterbutikk, og kan kjøpes her.

Babord og styrbord

Jeg strikket vottene i Peer Gynt fra Sandnes garn, og til et par votter i størrelse mann gikk det med 125 gram totalt av mørkegrått og natur, pittelitt over et nøste av natur og litt mer av grått. 4 nøster innkjøpt, med andre ord.

Lanterner

Ble i grunnen kjempefornøyd med sjømannsvottene, dette var første gang jeg strikket “ordentlige” votter til voksne, og dét med tofarget mønster og det hele – så jeg lurte før strikkestart på om jeg muligens tok meg vann over hodet med vottevalget. Men dette var jo slettes ikke så tidkrevende og komplisert som jeg innbilte meg på forhånd, selv om det unektelig var mer spennende å strikke vott nr 1 enn vott nr 2!

Vottene blir mitt bidrag til Pinnekrokens utfordring ”prøv noe nytt”.

17 comments:

  1. Så stilige dei var. KJekt å ha for ein båteigar. Kanksje eg må laga nokre slike eg og.

    ReplyDelete
  2. Kjempefine votter til båteier. Letter å huske styrbord og barbord? eller er det ikke det det heter...?

    ReplyDelete
  3. Så fantastiske votter! Praktiske, stilige og så kreative! :D

    ReplyDelete
  4. Skikkelig stilige! Tror nok pappen blir veldig glad for gaven!

    ReplyDelete
  5. Gratulerer med dine første mønstervotter! Du bestod prøven med glans. Morsomt mønster på denne selbuvarianten. Passer perfekt til en båtkar. Lykke til med utfordringen!

    ReplyDelete
  6. Kjempeflotte votter! Klart man må ha vottene klare. Da kommer nok båten etter hvert også. :)

    ReplyDelete
  7. Kjempefine votter, blir nok en fornøyd mottaker:)
    Flott blogg du har, du lager mye fint:)

    Hilsen fra Marianne

    ReplyDelete
  8. Flotte votter, og selv om jeg ikke er noen sjøulk så kunne jeg godt ha tenkt meg et par.

    ReplyDelete
  9. De ble fine i Per Gynt! Mønsterstrikk gikk jo unna som en lek, jo!

    Har en vott ferdig, men den blir liggende litt, siden det var så mye vinterstrikk som hastet, og bursdagen til mottager var leeenge til...

    ReplyDelete
  10. Så stilig votter! Passer perfekt til en sjømann :)

    ReplyDelete
  11. De var helt utrolig kule. Kjenner et par sjømenn som nok godt kunne tenke seg slike:-)

    ReplyDelete
  12. Kjempefine votter, har selv et par space invader-selbuvotter liggende i UFO-kurven som burde ferdigstilles snart.

    Bare en liten ting, såvidt jeg vet er styrbord og babord høyre og venstre siden av båten (sett mot baugen), så hvis man står i båten og skuer akterut vil vottene være misvisende ;)

    ReplyDelete
  13. Så flotte og ikke minst morsomme! Velkommen med i utfordringen :-))

    Signe
    -Pinnekroken-

    ReplyDelete
  14. Stilige effekter! Kan bit kaldt i fingrene når man er til sjøss, så disse så varme og gode ut!

    ReplyDelete
  15. Solveig Brekke03 April, 2013 01:00

    Stilig. Med slike votter er det jo mulig for noen og en hver å holde ordenr på styrbord og barbord.

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)