Tuesday, February 14, 2012

Age of brass and steam, intet mindre

Sjal nummer 2 i 2012, med det klingende navnet “the age of brass and steam”. Oppskriften er tilgjengelig gratis på Ravelry, og sjal som er særlig enklere å strikke tror jeg det er vanskelig å finne. Men jeg syns sjalet er fint, i all sin enkelhet.

“The age of brass and steam” skal, ifølge oppskriften, strikkes i forholdsvis tjukt garn, men jeg ville heller ha en tynn og lett versjon i deilig grønn Malabrigo lace. Malabrigo lace er et av de aller mykeste garnene jeg har klappet på, det er virkelig helt aldeles utrolig pusemykt og dessuten en smule fluffy, i tillegg til at det er rimelig tynt (430 meter per 50 gram), så det tåler dårlig å rekkes opp. Muligens et lurt trekk å velge en enkel og grei oppskrift, da.

Malabrigo lace fins i veldig mange ulike fargevarianter, en del temmelig spraglete, mens andre – som denne grønnfargen – bare har litt forsiktig ton-i-ton fargevariasjon. Ikke det mest slitesterke garnet, dessverre, men sjalet er i hvertfall skikkelig mykt og deilig – så lenge det varer! Til denne oppskriften er det null problem å bruke tynnere garn enn det som brukes i originalversjonen, jeg strikket et par ekstra omganger glattstrikk mellom mønsteromgangene, i tillegg til at jeg strikket en ekstra repetisjon av glattstrikk + mønster. I originalsjalet ender man med rundt 230 masker på pinnen til slutt, jeg hadde litt over 400 masker på de siste pinnene.

Sjalet veier hele 45 gram, så dette gjorde virkelig et skikkelig innhugg i garnlageret.

19 comments:

  1. Det enkleste er ofte det beste sies det, og jeg kan hvertfall si meg enig i at dette var et flott sjal! Nydelig farge sjattering.

    ReplyDelete
  2. Nydelig grønnfarge. Vakkert sjal.

    ReplyDelete
  3. For ein flott farge! Fint sjal og

    ReplyDelete
  4. Knallfint! Du vet jo at jeg liker oppskrifta ;) Men altså, jeg har ikke kommet i gang ennå jeg, og ikke har jeg garn som jeg er helt fornøyd med til prosjektet heller. Det der var NYDELIG! Elsker den grønnfargen, og herlig med sjatteringer.

    ReplyDelete
  5. Kjempefint! Make til hua di eller? 45 g og så stort - forstår at det er tynt!!! Nydelig farge til deg:o)

    ReplyDelete
  6. Kjempeflott sjal - som også andre sier: det enkel er ofte det beste -og fargen ser virkelig lekker ut!

    ReplyDelete
  7. Dette var fantastisk fint! Jeg elsker den fargen du har valgt! Jeg har ikke turt å begi meg ut på sjal enda, men jeg har veldig lyst. Kanskje dette hadde vært en fint nybegynnersjal hvis det er så enkelt. Den strikkekurven din så også veldig fristende ut :) Det er rart hvordan andres strikketing ser så spennende ut hver gang...

    ReplyDelete
  8. Takk for at du inspirerte meg til å begynne på dette!

    ReplyDelete
  9. Nydelig! Gjør seg med slikt garn i kombinasjon av "enkle" mønstre altså!

    ReplyDelete
  10. jeg elsker grønn:)herlig!!!

    ReplyDelete
  11. Hei :) nå har jeg linket til deg etter inspirasjon for å strikke vest med elefanter på ;)

    Kjempefint sjal! Enda mer inspirert til å strikke sjal til meg selv når jeg bare finner grønt garn ;)

    ReplyDelete
  12. Nydelig sjal! Og alt annet du strikker. Herlighet, jeg koser meg her inne. Elefantvesten er en favoritt:) Hilsen Siren

    ReplyDelete
  13. Nydelig sjal. Jeg har virkelig sansen for strikkeplagg som er så lekre i all sin enkelhet. Kjempe flott blogg du har også. Her kommer jeg nok igjen :D Ønsker deg en fin kveld :)

    ReplyDelete
  14. Utrolig flott grønnfarge på det sjalet! Har planer om å lage meg et sånt sjal selv, men har lyst på en heklet kant på den. All ære til deg som strikker med så tynt garn :D

    ReplyDelete
  15. Hei..
    Nydelig sjal i herlig garn... enkelt sier du men lekkert i sin enkelt het... tror jeg skal strikke meg et slik ...

    ReplyDelete
  16. Kjempefint sjal! Ønskjer deg ein fin søndag.

    ReplyDelete
  17. Jeg synes ofte det enkleste er det peneste, jeg! Likte derfor sjalet ditt veldig godt! Fargenyansene på garnet var nydelig!!!

    ReplyDelete
  18. Nydelig
    ønsker deg en fin fredag
    Ingvild

    ReplyDelete
  19. Et aldeles nydelig sjal i all sin enkelthet! lekker farge!

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)