Thursday, March 22, 2012

Lille rødhette

Høstens barnehagegarderobe er under produksjon, og en finlandshette/balaklava/hettelue/halselue i myk, varm ull må vel være kjekk å ha når man skal være ute og leke i bergenske høststormer. Liten fare for at luen forsvinner i et vindkast, i hvertfall. Mønsteret heter Beloved, og er tilgjengelig gratis på Ravelry.

beloved

Luen er strikket i mørk rød Drops Merino Extra Fine – et garn jeg egentlig ikke liker i det hele tatt, men mykt og garantert kløfritt, det er det. Og dét kan jo være en fordel til en lue som sitter tett rundt ansikt og hals. Dessuten har garnet veldig god stitch definition (på godt norsk), maskene blir definerte og tydelige på grunn av måten garnet er spunnet på, så flette- og strukturmønsteret i luen kommer godt fram. (Hva jeg ikke liker ved garnet? Det nupper noe aldeles voldsomt, jeg syns garnet splitter seg litt for lett når man strikker, og ferdige plagg har en lei tendens til å vokse og sige. (Men at det ferdige produktet vokser er kanskje bare en fordel til barnestrikk, er jo lov å håpe at plagg og unge vokser i takt!) Til denne luen brukte jeg 90 gram garn, altså litt under to nøster.

Luen har god passform, den sitter tett rundt hodet og sklir ikke opp og vekk og fram. Det er bare registrert 22 Beloved-prosjekter på Ravelry (inkludert mitt!), og dét er litt uforståelig for meg, for dette må være den desidert fineste halseluen jeg har sett noen gang. Oppskriften ser kanskje en smule komplisert ut sånn ved første titt, men luen er egentlig ikke særlig vanskelig å strikke. Ok, litt mer tidkrevende enn en del andre halselueoppskrifter, kanskje, men resultatet blir bra, da! Anbefales! (Er ikke halselue et ordentlig ord, sier du? Da burde det være det!;o)

11 comments:

  1. Fin lue å ha i barnehagen

    ReplyDelete
  2. Kjempe fin var denne lua. Hadde eg hatt små ungar så skulle eg ha strikka ei.

    ReplyDelete
  3. Akkurat det samme skrev jeg da jeg blogga om den i november, uforståelig undervurdert mønster!
    Fin bruk av Drops merino :)

    ReplyDelete
  4. Kjempefin lue, jeg har hjertet den på ravelry. Takk for tips!

    ReplyDelete
  5. Denne var nydelig! Det ser ut som den sitter veldig godt på.

    ReplyDelete
  6. Nydelig lue! Fin farge du har valgt - og så søt modell da:-)

    ReplyDelete
  7. Glad jeg fant veien inn hit, for du lager utrolig mye fint!!
    Må jo bare følge bloggen din!!
    Ha en fin helg:)

    Line

    ReplyDelete
  8. TAkker for påminnelsen, det er en superfin lue. Særlig i rødt. Heia rødt!

    ReplyDelete
  9. Kjempeflott lue! Lekkert mønster og nydelig og herlig garn du har strikket i :)
    --klem--

    ReplyDelete
  10. Hvilken størrelse har du strikket den i? Finner bare str 3-6 mnd på revelry, og da trenger jo ikke babyer halslue - de har jo ikke hals da 😁

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fins bare en størrelse - står at det er ca 1-4 år, avhengig av garntjukkelse. Denne passet da datteren min var 2-3 år. Ellers har Strikk til nøstebarn en oppskrift som er nesten mistenkelig lik, finlandshette med og uten fletter. Den fins i flere str, opp til 4 år. http://www.ravelry.com/patterns/library/1912-finlandshette

      Delete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)