Friday, March 2, 2012

Rødtopp

Noen oppskrifter blir kjapt favoritter som man strikker om og om igjen, og luen Little Things av Veera Välimäki har visst blitt en gjenganger her. Denne gang i voksenversjon igjen – tidligere har jeg strikket en grønn utgave til meg selv, og to minivarianter til toåringen, en rød og en hvit. Jeg modifiserte som vanlig litt i forhold til oppskriften, jeg strikker luen mye lenger før jeg begynner å felle, for jeg liker best luer som dekker ørene skikkelig - og så syns jeg godt luer kan være litt baggy.

Denne gangen valgte jeg rød og fin Sterk fra Du store alpakka, en myk og god blanding av 40% ull og 40% alpakka, og 20% nylon. Jeg er egentlig ikke så veldig glad i de fleste nylonforsterkede garn, men Sterk kjennes behagelig nok ut mot huden. Jeg brukte litt over et nøste Sterk til luen, og tre fine røde polkadottknapper pynter opp!

Planen var å beholde luen selv – men når jeg spurte den helt ferske toåringen hva hun trodde mamma strikket, kom svaret kontant: lue til mommo! Hm, kanskje det? Hva sier du, mormor, trenger du ny lue?

God helg!

15 comments:

  1. Denne har jeg nettopp strikket i voksenversjon også - i svart. Og jeg digger den. Det kommer garantert til å bli flere hos meg også. Enig med deg i at ei god lue må man kunne trekke godt nedover ørene.

    Lua di var nydelig. jeg gikk tilbake og kikket på den grønne også. Kjempefin!!

    God helg!

    ReplyDelete
  2. Flott hua. Gje den til momo du og så lagar du deg ei ny ei. Kanskje eg skal strikke meg ei og. God helg!

    ReplyDelete
  3. Likte den veldig godt! Enkel og samtidig dekorativt med det rille-feltet nederst! Nydelig farge også :)
    God helg!

    ReplyDelete
  4. Kjempefin! Eg har nettopp strikka ei sånn ei til lillehøna mi etter at eg såg den på bloggen din. Knallfin lue, men eg må nok strikke fleire, for eg skulle nok ha strikka ho litt lengre og i eit anna garn, for ho klør:( Har byrja å følge bloggen din for ei lita stund sidan.. kjekt! God helg til deg!

    ReplyDelete
  5. Flott lue:) Fin farge til en aktiv vår ute sesong:)

    ReplyDelete
  6. Den er kjempefin den lua der. Har lagret oppskriften nå :) Liker også godt at lua kan tres godt nedover ørene. Må som regel alltid forlenge i forhold til oppskriften. Mulig det er meg som er unormalt tjukk i hodet og... :)

    ReplyDelete
  7. hei igjenn kor mange nøster går med til denne lua?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg brukte 60 gram, ganske nøyaktig. :)

      Delete
  8. Kjempefin lue, herlig rød! Den kryper stadig oppover i strikkekøen her og blir nok den neste lua jeg strikker.

    Ha en fin helg! :)

    ReplyDelete
  9. Hei endå ein gong.no har eg byrja strikke dennehua i sterk slik som du, men så lurer eg på om du tok opp 128 m slik som i mønsteret. Etter om du tek opp ei maske i kvar rille berre og fordeler dei på 4 pinnar. For då har i allefall ikkje 128 m.

    ReplyDelete
  10. Lekker farge og flott lue !

    Jeg holder på med Aestlight sjalet i Hifa 4, etter inspirasjon
    hos deg. ;)
    Sliter med den engelske oppskriften, så jeg hiver det av og
    til i fra meg. Har rekt opp igjen ørten ganger. Grrr.. holder på å gi opp.
    Synd, for jeg liker det såå godt.

    ReplyDelete
  11. Flott lue! Inspirert av barneutgavene dine strikket jeg en til minstemann og ble veldig fornøyd, tror nok denne skal repeteres flere ganger :)

    ReplyDelete
  12. For en stilig lue! Nå ligger den i køen min på Ravelry:-)
    Det er første gang eg er på bloggen din, via Flytebryggen på Uformelt, og jammen har du lagd mye fint! Jeg kommer garantert igjen!

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)