Thursday, March 8, 2012

Sweetheart – versjon vest

Toåringen har etterhvert fått en hel liten stabel strikkevester. Litt fordi jeg syns vest er et praktisk plagg (jeg kler henne gjerne i tynne ulltrøyer, med vest eller tunika utenpå – akkurat passe varmt når hun leker inne) og muligens enda mer fordi jeg liker fryktelig godt å strikke vester (syns ermestrikk er litt kjedelig, vester er jo bare gøy!). Men garderoben hennes manglet en vest som passet noenlunde greit til de to stripete ullribb-buksene hennes fra Nøstebarn (Jepp, jeg har kjøpt ribbestrikkede bukser. Jeg strikket én i forfjor og så uutholdelig kjedelig strikk tviler jeg på at jeg begir meg ut på igjen. Men praktiske i bruk, dét er ribbebuksene unektelig, selv om vi har erfart at Nøstebarn sine nupper veldig, spesielt i de grå stripene (!), de fargede stripene holder seg finere. Og det var dagens produktanmeldelse herfra!)

Denne var fin, du! E' den til meg?

Siden begge ribbebuksene har en del grått i seg, ble det en grå vest. Jeg strikket to Sweetheart-kjoler til avkommet når hun var mindre, og liker veldig godt hjertemønsteret i oppskriften, så jeg  tok utgangspunkt i den og brukte de samme hjertene her. Sweetheartkjolen er designet av Tora Frøseth, som også har en fin oppskrift på vest med hjertemønster (Hearts) – men siden jeg allerede hadde hjertekjolemønsteret endret jeg heller litt på det. Oppskriftene er tilgjengelig både på norsk og på engelsk, og kan kjøpes på Ravelry.

to gode venner!

Hjertevesten er strikket i ull/silke-blandingen Samarkand fra danske Holst garn, og det gikk med 65 gram garn til en tynn og lett vest i størrelse stor toåring. Avkommet fikk velge knapper fra mammas innholdsrike knappelager (ok, jeg begrenset utvalget en smule), og valget falt på matte, mørk lilla perlemorsknapper. Hun har god smak, den helt ferske toåringen! Superfornøyd med hjertevesten, sånne blir det nok flere av.

25 comments:

  1. Nydelig vest du har strikket.
    Så flotte bilder du har tatt. Av både barn og pusekatten.

    ReplyDelete
  2. Your little girl is very cute...and I love your cat!

    ReplyDelete
  3. Flott vest og fin farge som matcher det meste;) Morsomme bilder av to "gode venner"? ;)

    ReplyDelete
  4. Fin vest som står i stil til det andre ho har på seg.

    ReplyDelete
  5. Nydelig, både vesten og de to krabatene. :-)

    ReplyDelete
  6. Nydelig vest, og nydelige modeller:)

    ReplyDelete
  7. Så nydelig vest du har laget. Jeg vet min svigerdatter også ønsker seg vester til mitt yngste barnebarn og denne har jeg sett på mange ganger, den er jo så fin.
    For en flott katt du har, herlige bilder.

    ReplyDelete
  8. Det var en nydelig vest, og så fint som det var med lilla knapper til!
    Er også glad i vester, og er inne i en vestestrikkefase selv også. Perfekt plagg på denne tiden av året syns jeg!

    ReplyDelete
  9. Ja, flott vest. Koselige bilder.

    ReplyDelete
  10. Flott vest og koselige bilder! Må ærlig innrømme at jeg ble litt forelsket i den katten, altså.... :-)

    ReplyDelete
  11. Den var kjempeflott! Flott mønster!
    Og katta var jo så skjønn da! :)

    ReplyDelete
  12. Skjønn vest! Herlig koselek under bildesession :)

    ReplyDelete
  13. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  14. Roter med fingrene i tasttaturet i dag; jeg prøver meg på nytt; vesten var nydelig!!!!! Enig med deg at hjertemønsteret på bærestykket gjør seg veldig bra :) Nydelig frøken du har :)
    God helg!

    ReplyDelete
  15. For en nydelig jente! Med en kjempefin vest! Skjønner godt at du liker det bedre enn å strikke gensre og jakker og andre ting som absolutt må ha de derre armene på seg :P

    ReplyDelete
  16. Så herlig kjole og søt jente!! Likte den i grått!!!

    God lørdag!!

    ReplyDelete
  17. Nydelig vest!
    Er veldig glad i vester selv, et plagg som blir mye brukt på jentene her i huser - er så kjekt over ulltrøyer :)

    ReplyDelete
  18. Så nydelig vest! Veldig mye annet flott på bloggen også. Du har en ny følger :) Ha en fortsatt fin helg!

    ReplyDelete
  19. Her var det mye fint :)
    Legger meg til som følger jeg!

    ReplyDelete
  20. Kjempefin! Jeg gjorde det samme til niesen til jul, men jeg strikket åpningen helt ned. Siden jeg synes det er superkjedelig å strikke frem og tilbake, tror jeg nok jeg skal velge samme løsning som deg nestegang. Hvilken størrelse strikket du? Sweethearts går vel bare til 2 år, om jeg erindrer korrekt?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takk! :) Strikket str 2 år, men med "feil" strikkefasthet i forhold til mønsteret - så da ble den passe til min nokså store toåring (som ellers bruker 98 i klær).

      Delete
  21. Kjempefin vest! :) (og nyyydelig pusekatt ♥)
    Jeg har linket til deg i et av innleggene mine - håper det er greit! Takk for en flott blogg og for hjelpen med Aestlight sjalet!

    ReplyDelete
  22. Jeg må bare si meg enig med Silje; for en fin vest! Og sånn en nudelig pusekatt!;)

    Håper jeg får tid til å lage en barnevest sjøl snart, tiden strekker ikke helt til, føler jeg!

    Vil også gjerne minne om min overraskelses give away, med trekning så snart jeg har 15 følgere;)

    Hadde håpet trekningen ville finne sted før påske, men det er sikkert like spennende med pakke i postkassa etter påsken også, eller?

    Med hilseN,

    - Tildemor -

    ReplyDelete
  23. Er visst litt seint ute, men nå er det vel snart haust og ein kan strikka ny ullvest igjen? Denne var skikkelig fin i alle fall!

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)