Sunday, April 22, 2012

Alle gode ting…

er tre forsøk på Camomillesjalet, og endelig ble det full klaff med garnvalget!

Camomille designet av danske Helga Isager har vært temmelig populært en stund, og det er lett å skjønne hvorfor – sjalet er både lett og kjapt å strikke, og skikkelig fint!

Camomille

Jeg betaler vanligvis gladelig for oppskriftene jeg bruker, jeg syns designere fortjener å få betalt for arbeidet sitt, så jeg deler ikke ut kjøpemønstre (men jeg prøver å huske å alltid fortelle hvor oppskriften kan kjøpes). Men Camomille-oppskriften er ikke å få kjøpt som pdf-fil, og den selges heller ikke som enkeltmønster – oppskriften fås kjøpt i heftet Amimono Knit Collection 2010, som kan bestilles for eksempel fra Pinnsvin Design for den nette sum av 149 kroner pluss porto. Heftet inneholder et par fine oppskrifter, men jeg syns likevel prisen er stiv – og dessuten tar det jo altfor lang tid å få et hefte sendt i posten når man helst ville begynt å strikke i går. Designeren har med andre ord gjort det ganske så vanskelig (og etter min mening, i overkant dyrt) å få tak oppskriften.

Men Camomille er et enkelt og greit og ukomplisert sjal – så enkelt og greit, faktisk, at en detaljert oppskrift strengt tatt ikke er nødvendig. Så mitt sjal er rett og slett en hermeversjon. Sorry, Helga.

Og dette er altså tredje forsøk på dette enkle og ukompliserte (!) sjalet. Første versjon (Holst samarkand + alpakkalace) hadde for lite stripekontrast og ble rekket opp igjen, andre forsøk (Blackhill Højlandsuld) ble gitt opp fordi garnet farget veldig av. Noe helt aldeles vanvittig, faktisk. Men jukse-Camomille nummer tre ble suksess!

Versjon 3.0 er strikket i Cascade alpaca lace pluss et garn som jeg faktisk ikke helt vet hva er. Garnet ble kjøpt hos garnudsalg.dk (som også selger Blackhill højlandsuld, fra fadesen nevnt over), og har ingen merkelapp, men det skal være en ull/kasjmir-blanding med 750 meter per hundre gram garn. Hvor mye kasjmir garnet egentlig inneholder aner jeg ikke, men mykt og fint, dét er det! Jeg var skeptisk til duskene, men ser jo at de gir fin tyngde til det lette, tynne sjalet, så dusker ble det!

 

Sjalet er digert, det måler drøyt to meter mellom vingespissene, men hele herligheten veier bare rett over hundre gram, dusker inkludert. Tynt, supermykt og fluffy – og veldig, veldig deilig!

Sjalet blir med i vårutfordringen hos Pinnekroken.

8 comments:

  1. ikke verst at det ble sjal etter så mange forsøk! Grattis med nytt sjal! Jeg har brukt mitt noe innihampen i vinter, det frister med et nytt til neste høst.

    ReplyDelete
  2. Nydelig resultat! Alle gode ting er tre tydeligvis. Godt gjort med tre forsøk, her går grensen som oftest ved to. Startet opp på Camomille nr 2, men var ikke fornøyd. Nå venter jeg på forsøk nr 2 siden mitt første Camomille er det sjalet jeg bruker mest. :)

    ReplyDelete
  3. Et lekkert sjal du har strikket!! Nyyyydelig! Og flott farge også!
    --klem--

    ReplyDelete
  4. Imponert over pågangsmotet ditt!
    Nydelig ble sjalet til slutt :)

    ReplyDelete
  5. Sjalet var kjempestilig! Og det ser ikke vanskeligere ut enn at det går an å strikke uten oppskrift som du sier :)
    Ha en fin uke!

    ReplyDelete
  6. Så rask du er med di sjalene dine. Fantastiske sjal du lager.


    Takk for at du birdrar i utfordringen vår.

    Marianne
    -pinnekroken

    ReplyDelete
  7. Sjalet ble lekkert. imponert over at det er strikket ut oppskrift. Har kostet på meg mønsteret, men ikke kjøpt garn ( i tillegg til at jeg mangler litt mot for å gyve løs på blondekapper og sjal på nesten 2 m..)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)