Wednesday, April 11, 2012

Årets tredje sjal: Pear drop

Egentlig har jeg altfor mange prosjekter på pinnene allerede, og planen var å strikke ferdig i alle fall et par ting før jeg startet på noe nytt. Men så, mens jeg var på et lite dypdykk i garnlageret på utkikk etter mer garn til en barnejakke jeg holder på med, kom jeg over en hespe Skinny Bugga. Som tilfeldigvis er et av yndlingsgarnene mine. Så da ble jeg sittende og klappe litt på den fine hespen mens jeg funderte på hva den skulle få bli.

sjalet er ikke skrukkete, altså, helt sant!

Den dype, mørke lillafargen og det myke, deilige garnet (som jeg vet er fantastisk godt å strikke med) ble nesten uimotståelig fristende, og når det i tillegg slo meg at garn og farge ville passe finfint til Pear Drop som jeg har hatt lyst til å strikke siden mønsteret ble publisert i januar i år, vel, selvfølgelig fant jeg fram pinner og satte i gang. (Toåringen trenger ikke flere jakker sånn med en gang, neida, og genseren og tunikaen jeg strikker til meg selv kan også vente litt, og det kan vesten til toåringen, og jakken min, og halsen og de ørten andre pågående prosjektene også – sant vel?)

Fine byen!

Pear Drop er konstruert på en annen måte enn sjal jeg har strikket tidligere – her strikker man først mønsterborden ytterst, som en lang remse. Deretter plukkes det opp masker langs kanten, før man strikker resten av sjalet. En veldig grei måte å strikke sjal på, syns jeg – en fordel er at dersom man skulle finne på å strikke feil i mønsterborden, så er sjansen stor for at man oppdager det på neste omgang og med så få masker på pinnen til enhver tid blir det ikke særlig mye å rekke opp. Praktisk. Sjalet har halvsirkelform, og passer fint til å bruke som skjerf, snurret rundt halsen. Originalen strikkes i tynnere garn og på tynnere pinner, så jeg valgte å strikke den minste utgaven og ble godt fornøyd med størrelsen på sjalet.

Jeg brukte ganske nøyaktig hundre gram Skinny Bugga i fargen Northern purple gold beetle, fra nå nedlagte Sanguine Gryphon. Sanguine Gryphon har gjenoppstått som to separate butikker, og denne lillafargen er det The Verdant Gryphon som lager (men jeg har ikke sett at de har hatt akkurat denne fargen tilgjengelig i det siste, så kanskje den er pensjonert). Cephalopod Yarns er den andre halvdelen av tidligere SG, og er per nå det eneste stedet å kjøpe Skinny Bugga. Deilig garn, som så absolutt anbefales!

Sjalet blir med i Pinnekrokens vårutfordring.

17 comments:

  1. Imponerende blir mitt ord , i tilegg til både vakkert mønster og vakkert farge. Har full forståelse for at man starter opp med slike prosjekt selv om man har mange liggende:):)

    ReplyDelete
  2. Nydelig! Og der havna det enda et sjal i køen min ;)

    ReplyDelete
  3. Det var nydelig! Å fargen var helt herlig!!

    ReplyDelete
  4. Lekkert sjal og ikke minst farge :)

    ReplyDelete
  5. Det er lov til å ha flere prosjekter på gang samtidig. HELT lov.:))

    Nydelig sjal.:)

    Klem fra Meta

    ReplyDelete
  6. Lekkert! Og fin utsikt, hvilken by er det?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tusen takk! Bildene er tatt i gamlebyen i Tallinn. :)

      Delete
    2. Hei-hvor kan jeg finne oppskrift på dette sjal-PEAR DROP?

      Delete
    3. Det kan kjøpes på Ravelry, her: http://www.ravelry.com/patterns/library/pear-drop

      Delete
  7. Nydeligt.

    Takk for at du bidrar i utfordringen.

    Marianne
    - pinnekroken

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)