Saturday, April 28, 2012

Blå Bugga Bakau

Deilig blå Bugga + den helt ferske oppskriften Bakau fra Åsa Tricosa = finfin match! Jeg er visst på sjalkjøret igjen, klarer ikke helt å la være å strikke sjal innimellom strikkingen på de større prosjektene jeg egentlig holder på med.

Bakau strikkes på en ganske uvanlig måte, som jeg i grunnen ikke ble helt fortrolig med før store deler av sjalet var ferdig. Det strikkes, som mange andre sjaloppskrifter, fra nakken og ned – men måten man legger opp og starter sjalet på er veldig spesiell. Jeg strikket i vei etter oppskriften, og var en stund fullstendig overbevist om at jeg måtte ha misforstått grundig, men bestemte meg for å strikke litt til før jeg rekket opp igjen. Lurt valg!

BLÅ!

Sjalet har en bred kant øverst med litt småplukk å huske på, og i tillegg er det diverse økninger både her og der midt inne i sjalet. Er liksom vant til at rillestrikkdelen av et sjal er en ren transportetappe der man ikke trenger å tenke, men her måtte jeg faktisk konsentrere meg litt om det jeg syslet med. Ikke et spesielt velegnet multitaskingprosjekt, litt for mange muligheter for feilstrikk.

IMG_0265

Men resultatet ble ganske bra, til tross for startvanskene. Kanten på sjalet gjør seg virkelig, en del sjal får en ganske rufsete ytterkant, men varianten som brukes her ser ryddig og fin ut. Sjalet må blokkes temmelig kraftig for å få fasongen på designerens bilder, med små spisser langs kanten, den naturlige fasongen på det pinneferske sjalet mitt var avrundet og taggeløs (og på prosjektbildene på Ravelry ser jeg at folk har plassert taggene på ulike steder, så jeg er tydeligvis ikke alene om å ikke finne noen naturlige spisser på sjalet). Ser at taggene jeg klarte å framskaffe forsvinner etterhvert, så akkurat nå ser sjalet i grunnen mest ut som det har vært gjennom en litt uproff og ujevn blokking.

Sjalet er strikket i knallblå Bugga fra nå nedlagte Sanguine Gryphon. SG har blitt delt i to separate bedrifter, og denne blåfargen (Karner blue, inspirert av denne nydelige sommerfuglen) tilhører Cephalopod Yarns – men jeg har ikke sett akkurat denne fargen i det siste, så det er mulig den er pensjonert. Jeg brukte 117 gram Bugga, det vil egentlig si pittelitt over en hespe (som skal veie 113 gram) – heldigvis var hespen min av det sjenerøse slaget, så jeg har nesten et helt gram til overs! Det er sjelden jeg har blått garn på pinnene, og blått er absolutt ikke min farge – så sjalet havner i gavekassen (etter å ha blitt blokket på nytt, da med avrundet kant!).

11 comments:

  1. Väldigt snygg färg/mönster-kombination!

    ReplyDelete
  2. Så lekkert det ble! Blir ikkje liggende lenge i "gavekassen" det der;o)

    ReplyDelete
  3. Så flott det ble!

    Og når jeg ser bildene dine gleder jeg meg veldig på Tallinntur i slutten av mai.

    Stor klem

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gled deg! Det er SÅ flott her i dag, skikkelig knallvær og nærmere tjue grader. Første dagen det virkelig har vært varmt og fint! Og nå blir det jo bare bedre og bedre :D

      Delete
  4. Kjempefint sjal i en nydelig blåfarge! Den var utrolig fin altså! Kule bilder også :)

    ReplyDelete
  5. Nydelig sjal, i en nydelig blåfarge. Morsomme bakgrunner du hadde valgt for sjalet ditt.

    ReplyDelete
  6. Nydelig sjal og fargen er herlig!
    Pernilla

    ReplyDelete
  7. Flott sjal, virkelig nydelig farge!

    ReplyDelete
  8. smukke billeder, meget smukt sjal!

    ReplyDelete
  9. Synes blokkingen din ser bra ut jeg! Sjalet var i hvert fall nydelig og litt røft på samme tid! Det likte jeg virkelig!

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)