Monday, April 9, 2012

Flora & fauna

I år prøver jeg å bruke mer garn enn jeg kjøper – målet er med andre ord at garnlageret mitt skal ha krympet litt når året er omme. I årets tre første måneder gikk det overraskende fint (kremt), og etter en liten sprekk er jeg nå på rett spor igjen. (Trur eg…)

Og når man ikke kjøper garn så må man bruke pengene på knapper og annet strikkestæsj i stedet, sant vel? En fordel med å shoppe knapper i stedet for garn er at selv et innholdsrikt knappelager tar liten plass - jeg har (nesten) hele knappesamlingen min i et par-tre syltetøyglass i bokhyllen.

kule knapper 

Disse superfine knappene kjøpte jeg på Etsy, og dette tror jeg faktisk må være første gang jeg har planlagt et strikkeprosjekt ut fra knappene jeg ville bruke! Knapper med ulike småkryp på trenger et plagg med blomsterdekor, det er jo helt opplagt, og med en nøytral bakgrunn kommer de überkule knappene virkelig til sin rett, syns jeg. Dermed ble det en helt enkel, koksgrå vest.

Jeg hadde en ganske klar forestilling om hvordan vesten skulle se ut, men ingen oppskrift som passet helt til bildene inni hodet mitt, så dermed ble det en ganske basic vest strikket på gefühlen, en lett blanding av flere ulike oppskrifter pluss litt fri fantasi. Hadde jeg bare visst at rarerusk skulle lage et superfint vestemønster så hadde jeg nok brukt dét i stedet for å prøve og feile, for vesten hennes er ganske lik min variant!

Vel vel. Prøving og feiling ble det, men jeg ble fornøyd med resultatet – til slutt! Det viktigste å få med var selvfølgelig knappestolpe, med plass til de fine knappene ;o) Blomstene på småkrypvesten er av samme type som på hippiejakken jeg laget i fjor sommer – to blomster framme, og en på baksiden av vesten.

IMG_0203 

Vesten er strikket i Holst supersoft, fra danske Holst garn. En favoritt til barneklær, jeg syns dette garnet tåler bruk godt, og mitt inntrykk er at det nupper mindre enn New Zealand lammeull og Nøstebarn totråds som er naturlig å sammenligne med (alle tre garnene har sånn omtrent 600 meter per 100 gram).

Drøyt hundre gram garn + tre knalltøffe småkrypknapper = ny vest til toåringen, som i alle fall ikke skal fryse når hun blir barnehagejente til høsten, her planlegges det mye barnehagestrikk de neste månedene.

IMG_0197

Vesten med vårblomster og småkryp blir med i Pinnekrokens vårutfordring.

20 comments:

  1. Kjempefin! Og ja, knapper er kjekt å samle på og, siden de tar så liten plass:)

    ReplyDelete
  2. Slitan med ny vest:o) Veldig fin - fargerik og frisk - til tross for at den er grå!

    ReplyDelete
  3. Så fin vest!!! Å sefølgelig søt jente :)

    ReplyDelete
  4. Flott vest, fine bilder og skjønn jente. Enig med Monstermønster, det skal mye knapper til før de tar særlig med plass. Og da er det jo bare å samle..

    ReplyDelete
  5. Så utrolig flott vest! Kjempefint mønster å kunne ha i bunnen for andre prosjekter også. :) Og de blomstene er jo så skjønne. Falt veldig for de da du brukte samme teknikk på den jakken tidligere. :)

    ReplyDelete
  6. Nydelig vest. Når man skal slanke garnlageret er det absolutt lov å frotse i både knapper og i tilegg frotser jeg i strikkemagasiner og strikkebøker fortiden. Noe må man unne seg når man ikke kan gå beserk i garnutvalget:)

    ReplyDelete
  7. Klart småkrypknapper trenger blomster! Herlig og kreativ vest. Jeg er også veldig glad i Holst-garnet, også veldig fint til voksenplagg. Tynne og fine plagg som kan brukes hele året. :)

    ReplyDelete
  8. Fantastisk kul vest! Med de kuleste knappen ever :)

    ReplyDelete
  9. Lignet på spirevesten, like fin. Knappene er jo bare utrolig kule. Nesten for kule til å brukes :-)

    ReplyDelete
  10. For en herlig vest! De blomstrene du har hekla på gjør seg jo så godt!
    Du lager utrolig mye fint. Oppdaga bloggen din for en stund siden, og har vært spennende å følge med:)

    ReplyDelete
  11. For en søt vest!! Å di kanppene var helt skjønne. Å en fin lite tulle du har :)

    ReplyDelete
  12. Kjempeflott vest, kjempeflott å pynte en nøytral vest med blomster. Kan være en utfordring i seg selv å krympe garnlageret, men jammen blir man kreativ!!!

    ReplyDelete
  13. Helt nydelig!! Både vest og modell :)
    Håper du har hatt ei fin påske
    Klem

    ReplyDelete
  14. Så utrolig utrolig søt vest! Digger knappene, og blomstene dine har jeg kommentert før: digger dem!! Lilletulla er jo helt nydelig. Og ser svært så fornøyd ut med mammas nye kreasjon? Topp!

    Høna under var herlig! Tror den må inn i køen på ravelry i påvente av nye påsker... (0:

    ReplyDelete
  15. Kjempesøt vest du har stikket til datteren din. Hadde veldig sans for de broderte blomstene som gjorde hele vesten.

    Har som du et mål om at jeg skal bruke mer fra lageret enn jeg tilfører det. Det holder hardt i perioder hvor det er salg og noe nytt og spennende i butikkene.

    ReplyDelete
  16. Enkel og nydelig :-) ingenting er som søte småbarn i strikkede, pene plagg. Denne var veldig fin

    ReplyDelete
  17. Utrolig søt vest, knappene er skikkelig kule.

    Takk for at du bidrar i utfordringen.

    Marianne
    - pinnekroken

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)