Thursday, April 5, 2012

Hønen Herborg

I fjor strikket jeg en hel liten hønseflokk, og siden hønene i løpet av året som har gått fløy trippet avgårde til et nytt hjem har jeg laget en ny en. Jeg har ikke hatt for vane å pynte til påske, men nå som jeg har laget påskehøner to år på rad har det visst blitt en tradisjon med påskepynt her i heimen også!

Hønen Herborg

Denne hønen er en del større enn de tre forrige, en skikkelig sjefshøne. Høner trives best i flokk, og hun skal nok få flere venner etterhvert, hønen Herborg også.

Hønen Herborg er strikket i kvadruppel (!) Holst supersoft. Litt plundrete å strikke med fire tråder samtidig, men med spisse pinner (jeg strikket med Addi lace, som har spissere og lengre tupp enn andre pinner) gikk det rimelig greit. Hønene er ganske enkle å strikke, men består av masse smådeler som skal syes sammen (og helst litt pent i tillegg), så dette er skikkelig putlearbeid.



Hønemønsteret er tilgjengelig på Ravelry, på engelsk. Til min høne gikk det med rundt 40 gram Holst supersoft, pluss litt fyllvatt og en god porsjon tålmodighet til småplukk og pirk.

Påskehønen falt tydeligvis i smak hos toåringen, som slettes ikke ville la Herborg sitte stille til en liten fotosession. :)



Hønen Herborg, toåringen og jeg ønsker alle som er innom en god påske!

16 comments:

  1. Åh, skjønn hun Herborg! Jeg er ikke så glad i påskepynt, men tror jammen jeg må prøve å strikke noen høner etterhvert jeg også. Husker jo flokken din fra i fjor.

    Ønsker deg og dine en flott påske, og håper du er i brukbar form til tross for vriene visdomstenner.

    ReplyDelete
  2. Utrolig kul høne! :) Jeg har i grunnen aldri hatt noen tradisjon med å pynte til påske jeg heller, men har pyntet litt smått i år siden jeg har treåring i huset her nå. Koselig å markere litt, selv om jeg nok mistenker han tenker at påskeegg er den viktigste markeringen :)

    ReplyDelete
  3. Så koselig! De andre hønene sitter så fint på bordet her - de måtte selvfølgelig på hyttetur de også:o)

    ReplyDelete
  4. Hi-hi, så søt!
    God påske!
    Mvh Siv

    ReplyDelete
  5. Skjønner godt at Herborg er populæ - hun er kjempeflott.
    God påske til deg.

    ReplyDelete
  6. Så stilig påskehøne du har laget :)

    ReplyDelete
  7. Herlig høne! Jeg er ikke noen påskepyntfan jeg heller, men denne likte jeg! Hadde det ikke vært for alt småpirket skulle jeg vurdert å lage en selv ;)

    ReplyDelete
  8. For en søt og stilig påskehøne!

    ReplyDelete
  9. hvor er den bare fantastisk sød :-)

    ReplyDelete
  10. Ei herleg høne. Ønskjer deg ei fortsatt fin påske.

    ReplyDelete
  11. Fin høne. :) Takk for masse fin inspirasjon. tar med meg et par lueoppskrifter fra deg. :)

    ReplyDelete
  12. Plutselig kom jeg over denne bloggen og denne HERLIGE høna! Fantastisk flott! Godt å kunne smile litt! HYa en fin uke! Synnøvehilsen

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)