Wednesday, May 30, 2012

ENDELIG!!!

Først: tusen takk for mange fine kommentarer på forrige innlegg! :)

Halve Ravelry og hele strikkebloggverdenen har visst strikket minst én Still Light-tunika, og endelig kommer jeg diltende etter. Litt treig, bare, jeg har vel gnålt i snart to år om å strikke denne. Garnet har ligget til modning siden i forfjor en gang, og mønsteret ble innkjøpt forrige vinter - men jeg har gruet meg en smule til endeløse mengder glattstrikk, så alskens andre prosjekter har sneket i strikkekøen.

IMG_0355

Men Still Light er så fin, så fin, og ikke finner jeg noe som helst som frister i klesbutikkene for tiden, så jeg har visst ikke annet valg enn å begynne å strikke garderoben min selv. Holst supersoft og pinne 3 ble noget motvillig funnet fram i fjor høst – digre plagg i voksenstørrelse er liksom ikke min greie.

Still Light var faktisk overraskende kjapp å strikke, og oppskriften er svært så enkel og grei og lettfattelig – det var definitivt ikke oppskriften sin feil at Still Light’en min fikk et lengre opphold i ufokurven. Først ble tunikastrikkingen avbrutt av julegavestrikkemaraton, og når den var overstått og jeg hadde fått summet meg litt hadde tunikaen forsvunnet såpass langt ned i dypet av ufohaugen at det ble vanskelig å grave den fram igjen.

IMG_0357-001

Jeg har skikkelig sansen for finske Veera Välimäki, hun designer utrolig mye fint og er også kvinnen bak sjalet Stripe Study og favorittluen Little Things, som jeg har strikket flere eksemplarer av. Her er bloggen hennes.

Strikket noen centimeter lenger enn det oppskriften sier, sånn at jeg kan bruke Still Light’en min som kjole uten at halve rompen vises. ;o) Garnet er Holst supersoft fra danske Holst garn, og det gikk med omtrent 270 gram i størrelse S. Har hørt rykter om at Still Light er litt stor i størrelsen, og det ser ut til å stemme. Jeg bruker vanligvis størrelse 36/38 og i størrelse S har jeg plass til å spise en ekstra sjokolade eller tre. (Og Still Light har en temmelig flatterende fasong, med vidde rundt magen - eventuelle valker og bulker kamufleres ganske godt!)

fjong

Kul tunika fortjener kul knapp, jeg brukte en “fjong” knapp fra Snella og Petronella. Lurer meg på om jeg ikke trenger en mørkegrønn Still Light også? Eller kanskje en i petrol, eller koksgrå, eller…?

25 comments:

  1. Flott kjole! Eg har ikkje strikka denne, trur ikkje den står på lista mi heller. Men eg har lyst til å strikke oliven, og har hatt garnet liggande ei stund. Er ikkje begynt endå, veit ikkje kortid heller:)

    ReplyDelete
  2. Nydelig! Det ligger noe grå alpakka og venter på å bli en Still light her også. Har en knallrosa på gang og. Men den grå er liksom klassikeren, fin detalj med knappen i nakken =)

    ReplyDelete
  3. Den ble jo superflott. Jeg har strikket en, og sikler etter en til.

    ReplyDelete
  4. Knallfin!!!! Du kommer diltende etter!? Jeg har ikke begynt engang:). Men engang skal jeg strikke den tror jeg, men jeg vil ned noen kilo først. Den ble utrolig fin på deg!!

    ReplyDelete
  5. Åh, den ble FIN!
    Pludrehanneklem

    ReplyDelete
  6. Veldi, veldig fin! Jeg kan trøste deg med at jeg er enda senere ute enn deg. Har garn, men får liksom aldri satt igang :)

    ReplyDelete
  7. Gratulerer! Og fremdeles lyst på mer glattstrikk? Jeg er kommet til mønsteret på Mariustunikaen jeg strikker til meg selv og gleder meg til å begynne på det. Det er ofte litt seigt med glattstrikk i samme farge, men det er veldig anvendelig og lett å finne tilbehør som passer. Kjolen/tunikaen din ble kjempefin! Denne kommer du til å få mye glede av.

    Ha en strålende dag!

    ReplyDelete
  8. Denne er så fin! Har hatt lyst lenge jeg også... ja,ja vi får se. ;) Ha en strålende dag i ny kjole! :)

    ReplyDelete
  9. Du har all grunn til å være fornøyd! Den var rett og slett lekker!! :D har tenkt på å starte på en sånn en ei stund jeg og, men det har foreløpig ikke blitt noe av. Rykker stadig fram i køen;)

    ReplyDelete
  10. Gratulerer med ferdig plagg. Alltid moro når man får til og blir fornøyd med et plagg til seg selv.

    ReplyDelete
  11. Lekker!! Og den er så klassisk i fasongen at det gjør ikke det minste å dilte litt etter. Jeg har også prøvd å strikke den, men av en eller annen grunn strikket jeg løsere og løsere nedover og den ble gigantisk. Så da ble det en mer ettersittende tunika isteden (sweet vanilla). Men har fortsatt lyst på en når jeg ser din. :)

    ReplyDelete
  12. Denne er så flott altså! Jeg er en av dem som ikke har laget den enda... Men jeg er absolutt en av dem som trenger en sånn litt vid kjole til å kamuflere valker siden jeg er glad i en sjokolade i blant... :D Får se om jeg ikke hiver meg rundt og strikker denne til meg selv en gang. Jeg har veldig lyst!

    ReplyDelete
  13. Denne ble så fiiin. Jeg er også en av etternølerne som strikker still light. Jeg trodde jeg kom til å bruke 100 år på den, men som du sier: det går raskere enn man skulle tro. Elsker logikken i mønsteret.

    Jeg er forbi lommene nå og håper jeg klarer og holde farta helt ut så den ikke ender som en UFO :-)

    Knappen din satte virkelig spiss på det hele :-))

    ReplyDelete
  14. veldih kul tunik, jeg liker den godt :-)
    hilsen fra Aleksandra

    ReplyDelete
  15. Wow altså nå har jeg sett denne tunikaen mange ganger før.. men NÅ vil JEG strikke den! RÅflott!! :)

    ReplyDelete
  16. Den er jo bare rålekker og sitter flott på deg. Når jeg blir så slank så skal jeg strikke en til meg selv :-)

    ReplyDelete
  17. Nydelig!! Den var jo som skapt til deg da :)

    ReplyDelete
  18. Superfin! Jeg har ogå lyst til å strikke denne. :-)

    ReplyDelete
  19. Denne var kjempefin :) Får lyst tilå strikke en selv, men så var det tiden da....
    Masse flott her hos deg, så jeg legger meg til som følger!
    Hanne Siri

    ReplyDelete
  20. Tusen takk for koselig kommentar hos meg! No lurar eg litt på kven du var av dei som var bortom, men det finn eg nok ikkje ut;)

    Så gøy å få sjå denne flotte bloggen din, du strikkar verkeleg mykje fint!

    ReplyDelete
  21. FLott kjole, den satt perfekt på deg! Litt av et arbeid det der da, jeg er enda mer ettersleper en deg, i og med at jeg har lyst, men ikke tør.
    Grattis med velfortjent tunika!

    ReplyDelete
  22. veldig fin - og godt jobba med tynt garn :O)

    ReplyDelete
  23. Er det for seint å seia at den var råfin! ( spesielt på deg) hehe

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)