Wednesday, May 2, 2012

Strukturert

Oppskriften til denne fine jakken ved navn Lille Ivanhoe er laget av frk. Badegakk, og mønsteret kan du finne på bloggen hennes. Lille Ivanhoe fins i én størrelse, sånn ca 1 år, men jeg valgte tjukkere garn og pinner og gamblet på at resultatet ville bli noenlunde passe til min store toåring. Tilpasning av masketall og utregninger og prøvelapper og denslags er visst for pyser. Eventuelt for de som er mindre late enn det jeg er.

Vår!

Originalen er strikket i Shetland soft fra Malsen og mor (nettbutikken Malsen og mor har vært stengt en stund, men åpnet nettopp igjen!). Jeg fant rød Lima i garnlageret og satset på at den ville funke. Ull/alpakka-blandingen Lima fra Garnstudio er myk og god og har snill pris - og i hele mai enda snillere pris enn vanlig, Garnstudio har supersalg med 30% rabatt på alt av ull og alpakka hele denne måneden! Det største minuset med Lima syns jeg er at store plagg har en tendens til å sige litt. Derfor strikket jeg på litt tynnere pinner enn anbefalt for garnet (3.5, anbefalt pinnetjukkelse er 4, og jeg strikker i tillegg heller stramt enn løst), dermed blir plagget stødigere og holder fasongen litt bedre.

Oppskriften er godt forklart, og jakken er enkel å strikke. Fint strukturmønster, og raglanfelling som gir god fasong på jakken – denne strikker jeg gjerne igjen, med noen små justeringer for å slippe unna med færre vrangmasker. Og neste gang skal jeg beregne garnmengde bedre, jeg slapp opp for garn før jeg var ferdig med erme nummer to og å få tak i rød Lima i Bergen viste seg å ikke være helt enkelt. Til slutt fikk jeg garnbutikken “min” til å bestille inn garn til meg, så jeg fikk en ufrivillig jakkestrikkepause mens jeg ventet på garnleveranser.

Jeg brukte nesten sju nøster Lima til jakken, som er pittelitt stor til toåringen min – men ikke større enn at den fint kan brukes nå. Uansett satser vi på sol og varme i mange, lange, fine måneder framover, og krysser fingrene for at tjukke strikkejakker kan pakkes vekk helt til høsten!

8 comments:

  1. Også så fint bilde med røde jakka i hvitveis-enga =) Storveis!

    ReplyDelete
  2. Den er kjempefin den jakka. Har kommet halveis på den en gang, men gikk tom for garn, og det har gått ut så det blei bare ikke noe av den gangen... Men jeg har litt lima da... :)

    ReplyDelete
  3. Så fiin! Jeg strikket denne for litt siden, jeg også, og nå fikk jeg lyst til å lage en i rødt. Nydelig. :)

    ReplyDelete
  4. Kjempefin jakke. Godt med prosjekter som er enkle å strikke, men som blir både avanserte og forseggjorte når de er ferdige.

    ReplyDelete
  5. Kjempefin! Strukturmønster er nydelig altså :)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)