Thursday, May 24, 2012

Sukkersøt sommerlue

Avkommet trengte en vår- og sommerlue, og med en mamma som er ullfanatiker muligens pittelitt over gjennomsnittet glad i ull, sniker det seg inn litt ull også i tynne, lette luer beregnet på varmere dager.

Syns ren bomull blir for uelastisk og slafsete og kjipt til at jeg gidder å strikke med det, en ull/bomullsblanding er mer akseptabel. Jeg brukte Filcolana Merci, 50% ull, 50% bomull – men godt mulig jeg lurer meg selv her, for det ferdige produktet kjennes i grunnen ut som bomull, og plagg må visstnok inneholde minst 70% ull om de skal beholde ullens gode egenskaper. Har jeg hørt. Kan ikke tro annet enn at selv ordentlige ullpyser må være enige i at dette er fullstendig kløfritt, i det minste.

IMG_0331

…men med 27 grader i skyggen trenger man ikke luer, om de er aldri så mye i 50% bomull! En tominutters fotosession, så var det av med luen igjen. Deilig! :)

Oppskriften jeg har brukt heter Castiel, og fins bare i voksenstørrelse, men med tynnere garn og pinner og litt justeringer av masketall fikk jeg en lue i størrelse stor toåring. Designeren, Woolly Wormhead, har et variert og særdeles flott utvalg lueoppskrifter, anbefales! Selv om det heldigvis ikke er høysesong for luer akkurat nå, sånn har vi det egentlig i dag:

IMG_0341

I hvitt ble luen noget mer søt og nusselig i stilen enn tingene jeg vanligvis strikker, men nå passet den i alle fall fint til 17.mai-antrekket! Årets nasjonaldagsvær var såpass grått og vått og vindfullt at det krevdes hodeplagg som er hakket varmere og mer ørebeskyttende enn skautet jeg strikket i fjor.

6 comments:

  1. Fiiiin lue! På ei søt lita jente i nydelig kjole. Ikke fortvil over 2 minutters luebruk, høsten kommer heldigvis tilbake om noen måneder, da er det vel perfekt å ha ei nestenny lue på lager? Nyt våren! Helt lueløst!

    ReplyDelete
  2. For ei søt lue! Den blir nok god å finne fram på kaldere sommerdager!:)

    ReplyDelete
  3. Kjempefin lue til søt prinsesse! Det kommer nok flere luedager, men i dag kan vi nyte sol og sommertemperatur. Herlig!

    Ha en strålende ettermiddag og kveld!

    ReplyDelete
  4. Fin lue, og fantasiske bilder! :)

    ReplyDelete
  5. Nydelig lue! Så stor jenta di har blitt! :)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)