Thursday, June 14, 2012

Fargelek

Å putte ullplagg i kokende vann er litt skummelt. Jeg har lært (the hard way) at ull + kokvask som regel betyr katastrofe, men det er ikke varmen i seg selv som gjør at ull tover og krymper, det er kombinasjonen varmt vann og bevegelse. Å koke ull går faktisk helt fint, så lenge man ikke herjer noe særlig med ullen – da tover den.

Og nå skulle jeg altså farge et pinneferskt sjal, i kokende vann. Jeg klarte ikke å like den opprinnelige fargen på garnet, det ble for urolig og spraglete med farger som varierte fra lys gulaktig grønt til mørk blågrønt. Sjalet er strikket i Malabrigo sock, innkjøpt hos Eat.Sleep.Knit. Garnet er supermykt og deilig – og tover og nupper veldig lett.

Før og etter 

Litt fargevariasjon er bare fint, men jeg ville finne en farge som kunne dekke over de lyseste fargetonene og roe ned kontrastene. Valget falt på en mørk grønnblå farge. Tanken var at dersom fargen ikke dekket fullstendig over de opprinnelige spraglegarnfargene så ville det likevel ikke bli de helt store fargeforskjellene.

Jeg brukte Jacquard acid dyes, bestilt fra USA. (Syrefargene føres også av norske Spinnvilt, men der var portoen så dyr (99 kroner!) at det lønte seg å bestille fra den andre siden av Atlanteren.)

Ull. I kokende vann. Til og med salt- og peppergribbene mine lurer på hva jeg egentlig driver med.

Ullfarging viste seg å ikke være så veldig hokus-pokus, jeg la sjalet jeg skulle farge grundig i bløt, kokte opp vann og tilsatte sånn omtrent en teskje farge og tre spiseskjeer eddik per hundre gram garn (det er altså her Jacquard syrefarge kommer inn i bildet, syren som brukes er eddiksyre). Puttet sjalet i det kokende vannet, og rørte f-o-r-s-i-k-t-i-g. Lot sjalet trekke i sånn omtrent en halvtime, mens jeg brukte en tresleiv til å dytte litt ømt og kjærlig på det noen ganger.

Før

...og etter

Etterhvert ble vannet nesten blankt, mens sjalet ble vakkert blågrønt og deilig spraglefritt. Fargen er ikke hundre prosent jevn, jeg kunne nok godt ha rørt litt mer aktivt i gryten, men var temmelig bekymret for at sjalet skulle tove. Det tovet ikke i det hele tatt, så til neste gang vet jeg at jeg kan være litt røffere. Jeg er fornøyd med resultatet, syns sjalet ble fint! Gøy var det også, og jeg har flere syrefarger på lager, så her blir det nok snart mer ullfarging. Her kan du se det ferdige sjalet.

7 comments:

  1. Det ble en kjempefin farge, og så moro at du har lagd den helt selv! Jeg er forresten enig med deg i spragletankene dine :-)

    ReplyDelete
  2. Super løsning!
    Heretter kan du kjøpe de græsligste farger til gibortpris og lage noe griselekkert på kjøkkenet :-)

    ReplyDelete
  3. Å så spennende :) Jeg har akkurat kjøpt litt farge til å prøve med.... Tenkte å starte med konditorfarge, men neste gang blir det syrefarge. dette ble kjempefint!! Og inforn din om ull som tover, men ikke tover når man er snill med det gav meg et smil om munnen. Har massevis av hvitt ullgarn :) Kom Kom i posten nå farger :)

    ReplyDelete
  4. Skjønner at dette var skummelt, ja... Men det gikk jo så bra, og fargen ble kjempefin! :)

    ReplyDelete
  5. Spennende og inspirerende, må prøve farging endelig jeg også.
    Garnet ditt ser kjempefint ut!
    Nina

    ReplyDelete
  6. Takk for tipset. Har farget en andel med plagg i min tid, men med veldig varierende resultat. Ull har jeg ikke turt å prøve meg på i det hele tatt, men nå er det håp. :)

    ReplyDelete
  7. Åh! Jeg tror dette er blitt min nye favorittblogg!
    Du er herved lagt til på bloggrollen.

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)