Sunday, June 10, 2012

Mmmalabrigo Aestlight

Malabrigo sock må være noe av det aller mykeste, deiligste garnet jeg har strikket med eller klappet på. Denne hespen ble bestilt hos Eat.Sleep.Knit i forfjor sommer, og jeg ble egentlig ganske skuffet når garnet ankom postkassen og jeg fikk se det “live” – jeg syns fargevariasjonen i hespen var altfor stor, og de lyse nyansene ble altfor framtredende. Ulempen med å nettbestille håndfarget garn, man vet ikke alltid helt hva man får…

Jeg har kikket på Ravelrybilder og diverse nettbutikkbilder av Malabrigo sock i denne fargen (som heter Solis), og ser at fargen er utrolig variabel – noen hesper er temmelig mørke, uten de voldsomme fargeskiftene (fine!), mens andre har stor fargevariasjon med enkelte veldig lyse partier (ikke fullt så fine, etter min mening). Jeg liker godt garn som er melert, eller med litt forsiktig, ton-i-ton fargevariasjon – men her varierer fargen fra lys, skarp gulgrønt til mørk blågrønt, og det ble rett og slett for heftig for meg.

Spraggel

(Eat.Sleep.Knit. pleier forresten å ha veldig bra bilder, de tar nye bilder hvis en garnfarge endrer seg, og bildet de nå har av denne fargen stemmer mye bedre overens med min hespe – her kan du se alle fargene Eat.Sleep.Knit har inne av dette heeerlige, myke garnet.)

Spraglehespen ble liggende bakerst, nederst, innerst i garnlageret en god stund, før jeg etterhvert startet på Aestlight - og oppstrikket ble resultatet heldigvis litt mindre spraglete enn jeg fryktet på forhånd. Litt. Men når jeg tok meg selv i å sitte og heie på de mørke nyansene mens jeg strikket var det vel muligens på tide å innse at Solis og jeg aldri kom til å bli bestevenner. Det halvferdige sjalet havnet i UFO-haugen, i påvente av fornyet inspirasjon og spraglegarnstrikkeiver – men plutselig hadde det gått et års tid, og lysten til å finne sjalet fram igjen kom i grunnen aldri.

Og hva gjør man da? Jo, man går til innkjøp av garnfarge (og litt garn, og enda mer farge, siden jeg uansett måtte betale porto fra USA – tidligere hadde norske Spinnvilt grei pris på disse fargene, men nå har portoen derfra blitt så dyr at det lønner seg å bestille fra utlandet).

Mulig at det er en fryktelig synd å tukle med halvdyrt, håndfarget garn, og ganske sannsynlig at mange syns jeg er helt fullstendig gal som ikke likte originalfargen – men nå har jeg i alle fall fått et sjal som kommer til å bli brukt, i en farge som passer til meg. Eget innlegg om småskummel ullfarging kommer, muligens, etterhvert. :) Malabrigo sock er som nevnt aldeles utrolig mykt og deilig, men samtidig nupper det fort og mye, så jeg syns det passer best til sjal (som jo ikke er så utsatt for slitasje som andre plagg).

Jeg har strikket fire Aestlighter før – et i Bugga, favorittsjalet mitt i Skinny Bugga, et i Cascade Heritage Silk og et i HIFA Hjerte fra Hillesvåg. Og nå altså et i egenfarget Malabrigo sock.

11 comments:

  1. Malabrigo er vel en av mine favorittgarn til sjal, og jeg er nok enig med deg at fargene kan variere en del. Men flott ble resultatet!

    ReplyDelete
  2. Det ble jo utrolig flott da!

    ReplyDelete
  3. Tøff er du som farger selv, men bedre enn at det ikke blir brukt. Fint ble det også. Jeg synes også det blir litt vanskelig med garn som er for variert i fargenyansene. Kanskje Madelinetosh merino light hadde vært noe for deg? Nydelige farger som ikke varierer for mye. Deilig og mykt det også tror de har det på Eat Sleep Knit også. Hilsen "garnpusheren" :)

    ReplyDelete
  4. Fornøyelig lesning her hos deg. Har akkurat åpnet første hespen med malabrigo lace garn, så jeg er veldig spent på garnet :O)
    Jevnere farge på dette garnet, ser fint ut.
    skal strikke jakke som ligner på den grå jeg viste fram i går.

    Har sansen for fargingen din, det ble kjempefint! En av mine yndlingsfarger!
    Har litt garnfarge selv, må bare mote meg opp...

    ReplyDelete
  5. Det fikset du jo veldig bra, sjalet ble jo nydelig!
    Enig med deg, ikke alltid like bra med flerfarget/melert garn. Noen ganger veldig fint, andre ganger... ja, ikke fullt så fint ;-)

    ReplyDelete
  6. Bedre med sjal man bruker :) Og garnet er jo like mykt og fantastisk uansett! Kjempeflott, ble det!

    ReplyDelete
  7. Så flott det ble, og fargen til slutt var jo nydelig.
    Er selv ingen stor tilhenger av spraglete garn. Noen ganger passer det godt, andre ganger synes jeg at det kan ta oppmerksomheten bort fra mønster og design.

    ReplyDelete
  8. Det ble veldig lekkert :) Og synes at den nye fargen ble bedre enn orginalen ... i dette tilfellet :)

    ReplyDelete
  9. Så nydelig det ble! Ha en flott strikke uke hos deg!

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)