Saturday, June 30, 2012

ROGGBIFraglan

Rød – Oransje – Gul – Grønn – Blå – Indigo – Fiolett, roggbif, der har du hele regnbuen! Vanligvis er det toåringen som blir utsatt for regnbuepåfunnene mine, hun har regnbueteppe, regnbuevest og regnbuekjole, og hun har hatt regnbuegensre i minst tre varianter. En fargesprakende strikket regnbuekjole i voksenstørrelse blir muligens hakket for hippie for meg, men en enkel grå genser med tynne striper, sånn tilfeldigvis i alle regnbuens farger (og litt til), dét ville jeg ha!

Genseren er en helt enkel raglan, strikket ovenfra og ned. Brukte denne gratisoppskriften som inspirasjon, men har endret og fikset på mye underveis. Strengt tatt har jeg vel endret og tilpasset absolutt alt, når jeg tenker meg om. Blant annet har jeg økt og felt litt her og der, for jeg ville ha en genser som går litt inn i midjen.

 

Jeg digger raglangensre, både å strikke og i bruk, og når man strikker ovenfra og ned er det superlett å tilpasse og ordne og fikse og prøve og feile etterhvert som man strikker. Jeg kan virkelig ikke fordra å rekke opp, så jeg prøvde genseren på rimelig mange ganger underveis. (Og etter at jeg hadde strikket halve bolen ferdig kom jeg over denne appen til iPad og iPhone. Den lar deg plotte inn mål og strikkefasthet, og så spytter den ut en oppskrift på en ovenfra-og-ned raglangenser. Jeg turte ikke teste appen denne gang, sånn i tilfelle den ville ha meg til å gjøre noe helt annet enn det jeg faktisk har gjort – men neste gang skal den prøves. Tips til andre strikkeapper til iPad tas forresten imot med takk!)

Genseren min er strikket i ull/alpakka-blandingen Drops Lima fra Garnstudio, og til stripene har jeg brukt litt ymse i sjangeren tynn ull, hovedsaklig Holst supersoft holdt dobbelt, med innslag av Blackhill højlandsuld, New Zealand lammeull og Nøstebarn totråds. Totalt garnforbruk var ganske nøyaktig 550 gram.

 Regnbue

Og ja, det ble en del tråder å feste – omtrent 70 stykker, faktisk. Hjelper ikke akkurat at Lima har en lei tendens til å ha en del knuter og merkverdige skjøter på tråden.

IMG_0727

Sært å strikke svære, tjukke ullgensre i juni, sier du? Joda, kanskje litt enig der. Regnbueraglanen ble påbegynt midt på kaldeste vinteren, mens jeg befant meg et sted der februartemperaturen gjerne ligger noen titalls grader under null - men når jeg skulle strikke ermene gikk jeg visst litt lei. Har en del ermeløse UFOer liggende rundt omkring, rart det der… Det hjalp heller ikke på ermestrikkelysten at notatene mine fra starten av erme 1 så sånn ut:

IMG_0797

Jeg strikket uten oppskrift, og tjuvlånte toåringens fargeblyanter for å rable ned fellinger og masketall og denslags etterhvert som jeg strikket – og den hjelpsomme toåringen min ville tydeligvis assistere litt. ;o)

19 comments:

  1. Genseren ble kjempefin, akkurat passe mengde med regnbuefarger. :)

    Kjenner til gode hjelpere med fargeblyanter ja, ikke alltid like lett å lese hva man selv har skrevet etterpå.

    God sommer!

    ReplyDelete
  2. Nyyydelig bøllewip og bra utført arbeid! *applaus*
    Klem herfra med ønske om mange nye ferdigstillelser!

    ReplyDelete
  3. Flott genser!!! Gøy med lit farger :)

    ReplyDelete
  4. Så fin genser! Har fått skikkelig sans for regnbuefargene etter at det startet å dukke opp så mange fine versjoner rundt omkring. Den appen var jo genial! Må innrømme jeg lo litt da jeg så notatene dine. Har en del som ser sånn ut jeg og. Er vel sånn når man har en sekretær på 3 år.... God sommer!

    ReplyDelete
  5. Flott genser! Fortsatt god sommer.

    ReplyDelete
  6. Her er det en som "skriver" is og slikkepinne på alle lapper i håp om at det en dag vil skje at noen vil bruke handlelappen og handle det hun vil ha...

    Kul regnbuegenser! Det ble fint med et hint av regnbue.

    ReplyDelete
  7. Ragland er toppers, oven fra og ned er genialt! Denne ble utrolig fin, stripene fiffet gladeligt opp en pen basisi farge!

    ReplyDelete
  8. Kjempelekker! Klart vi voksne kan unne oss litt regnbuefarger også, særlig når det er så delikat som på denne genseren!

    Trådfestingen så ut som en voldsom tålmodighetsprøve. All ære til deg for den.

    ReplyDelete
  9. Denne var rålekker!! Tusen takk for tips!!!
    --klem--

    ReplyDelete
  10. Kjempefin ble den! Og dette er da en genser du kan bruke på sommeren også.... kveldene er ikke så varme at det gjør noe! Ha en fin dag!

    ReplyDelete
  11. Kjempefin! Og for et vakkert hår du har!

    Jeg skyndte meg inn på Ravelry for å legge oppskrifta i køen, men der lå den visst allerede ...

    ReplyDelete
  12. Sprekt, både metoden du har gjort det på og fargene...
    Og selv så liker jeg også best raglandgensere..eller topdown som man også kan strikke de.
    Ha ei fin produktiv strikkeuke videre !

    ReplyDelete
  13. Fantastisk vakker! Og for en vakker hårmanke du har!

    Forelsket meg totalt i genseren, og den vil sikkert kverne rundt i hodet til jeg forstår jeg må prøve på noe tilsvarende,

    ReplyDelete
  14. Jeg må si meg meget imponert - må nok selv i gang men litt egostrikk men det blir ikke så lett i all julegavestrikkinga (starter jo tidlig). Men du inspirerer :D

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)