Monday, July 16, 2012

Barn av regnbuen

ROGGBIFraglangenseren min ble omsider ferdig, og dermed hadde jeg ikke et eneste regnbueprosjekt på pinnene – og det går tydeligvis slettes ikke an! Datteren har forsåvidt rikelige mengder regnbuestripete ullklær i garderoben, men en regnbuebukse manglet, og dét passet i grunnen aldeles glimrende siden ullbuksebehovet for kommende høst og vinter langtfra er dekket.

rød-oransje-gul-lysegrønn-mørkegrønn-petrol-blå-blålilla-mørklilla-rødlilla

Jeg liker striper. Striper blir sjelden feil. Regnbueplagg er dessuten kjappe å strikke, siden man hele tiden strikke bare én stripe til… og en til… og enda en… for å se hvordan fargene utvikler seg. Og så det jo være litt kjekt å kunne kle seg i en fargerik regnbuebukse under regntøyet på mørke, kalde, kjipe novemberdager, nesten så jeg har lyst på en sånn bukse selv ;o)

 

Regnbuebuksen er strikket i ymse tynn ull holdt dobbelt – den mørk grå bunnfargen er Holst supersoft, ellers har jeg brukt mye Holst, pluss litt av hvert av Nøstebarn totråds, New Zealand lammeull og Blackhill Højlandsuld. Alle garntypene har en løpemeter rundt 5-600 per hundre gram. Oppskriften jeg har brukt er gratis, og fra Garnstudio. Jeg strikket den største størrelsen – fire år – til min lange toåring, og tilsammen gikk det med omtrent 170 gram garn. Buksen er ganske romslig og kan forhåpentligvis brukes i minst to sesonger (sa hun optimistisk).

IMG_0924

Jeg er kjempefornøyd, og syns fargene er superfine – skikkelig gladbukse! (Men funderer litt på om dette blir et sånt plagg tenåringen henter fram fra loftet for å le rått av om en tolv-tretten års tid: “Høhøhø ka tenkte du på, mamma!? Gikk eg rundt i DET DER?;o)

Bilder av buksen i bruk får komme senere, for selv om vi ikke har den helt store sommervarmen her på hytten så er det heldigvis et bra stykke unna ullbuksetemperaturer! God sommer! :)

21 comments:

  1. Herlig ullbukse! Greit å ha ting klart til vinteren, ser ut som om vi hoppet rett over sommeren og gikk til høsten i år, så det vel ikke lenge før den er i bruk! :)

    ReplyDelete
  2. Så fina byxor. Jag blir så inspirerad. Allt du gör är så fint och jag följer din blogg som är mycket bra.

    Hälsningar Petra

    ReplyDelete
  3. Så frech tøff ei ullbukse du har laga! Digger regnbue plagg og blir fristet til å hive meg ut i farge veldet sel av å se på denne gla buksa. kanskje også en grei måte og blir kvitt rester på ved å stripe opp litt plagg ? !!!

    ReplyDelete
  4. Superfin ullbukse! Til å bli glad av! Denne kommer ikke bort i barnehagen. Og så godt det er å få brukt opp rester og få et slikt flott resultat.

    Ønsker deg en fin mandagskveld!

    ReplyDelete
  5. Regnbuer og striper er tingen! Gladbukse!

    ReplyDelete
  6. Herlig fin! Jeg får umiddelbart lyst til å herme :)

    ReplyDelete
  7. Så flink du er. Denne buksen er bare til å bli glad av ;)

    ReplyDelete
  8. Rett og slett berre diggar alle regnbogeplagga du lagar:-) Kan ikkje bli anna enn glad av å bruke dei, vil eg tru. God sommar!

    ReplyDelete
  9. Jeg digger roggbif-striper altså :) Buksa di er kjempefin! Jeg må strikke en del bukser de neste ukene jeg og. Er ikke lenge siden jeg nesten syns det var drøyt å strikke vintertøy, men med det tempoet mitt for tida forundrer det meg ikke om tida blir knapp :)

    ReplyDelete
  10. Den var rett og slett råtøff!! Store planer om ullbukse-strikking her også, i tillegg til en HAUG med andre prosjekter :P

    ReplyDelete
  11. Å, den var bare rålekker og skikkelig inspirerende!
    Ha en riktig god sommer!

    ReplyDelete
  12. Nydelig ullbukse, til å bli glad av :-)

    ReplyDelete
  13. kjempe herlig bukse :) En fargeklatt av et plagg :)

    ReplyDelete
  14. Skikkelig glad-bukse det der! Lekker!

    ReplyDelete
  15. Super! Ensfarget i ribb innbiller jeg meg at man bruker dem hele livet : ) (da varer de faktisk i to sesongen også!)

    ReplyDelete
  16. Utrolig kul. Ville ikke forundre meg om ten-åringen om noen år kommer til å synes det samme. :)

    ReplyDelete
  17. Superkul! Farger er bra :)

    ReplyDelete
  18. For en nydelig regnbuebukse! (Og for såvidt også alle andre lekre plagg du har strikket!) Et lite spørsmål: hvordan beregner du for å komme frem til antall striper per farge? Det ser jo ikke akkurat tilfeldig ut, så jeg antar at du bruker en eller annen metode for å få det til å gå opp? Kjekt hvis du vil dele den :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg hadde ikke en veldig klar plan når jeg begynte å strikke - men man har jo en viss formening om hvor lang buksen skal være, og hvor lang én stripe er, så da må man telle og regne litt. :) Men buksen er strikket fra toppen og ned, og jeg hadde flere blå/lilla farger sånn i tilfelle buksen måtte strikkes lenger ;o)

      Delete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)